Hlavná stránka Blog Auto-moto magazín Výmena spotrebného materiálu v aute. Čo a ako často vymeniť?

Výmena spotrebného materiálu v aute. Čo a ako často vymeniť?

27. 01. 2023
|
Vozidlo sa skladá z obrovského množstva dielov, ktoré sa s najazdenými kilometrami opotrebúvajú a teda - je potrebné ich vymeniť.



Prevádzkové kvapaliny
Prevádzkové kvapaliny by mali byť zaradené medzi diely, ktoré je potrebné vymeniť spolu s počtom najazdených kilometrov. Nezabudnite meniť motorový olej a filter každých 10 000 - 15 000 kilometrov alebo raz ročne. Pri výmene oleja je dobrou praxou vymeniť vzduchový, palivový a kabínový filter. Nezabudnime na výmenu brzdovej kvapaliny po cca 60 000 kilometroch.

Brzdový systém
V brzdovom systéme sú minimálne dva komponenty, ktoré si vyžadujú pravidelnú výmenu. Prvým sú brzdové platničky , ktoré by sa mali vymeniť medzi 10 000 až 50 000 kilometrami. Všetko závisí od kvality brzdových doštičiek a štýlu jazdy. V prípade, že je náš jazdný štýl agresívny, čo znamená, že sme často nútení prudko a prudko brzdiť, výmena brzdových doštičiek prebehne oveľa rýchlejšie, ako keď je vozidlo využívané prevažne na trasách a jazdný štýl je veľmi pokojný.

V prípade brzdových kotúčov by sa mali vymeniť pri každej ďalšej výmene brzdových doštičiek. Vo väčšine prípadov výmena brzdových kotúčov prebieha medzi 50 000 až 100 000 kilometrami – všetko závisí od štýlu jazdy.

Systém časovania
Vďaka systému časovania je možné privádzať náplň (vzduch alebo zmes paliva a vzduchu) do valca a výfukové plyny odvádzať do výfukových kanálov. Systém rozvodu sa nachádza v každom piestovom motore. Vo väčšine prípadov je rozvodový systém poháňaný rozvodovým remeňom, ktorý je potrebné pravidelne vymieňať. Vo väčšine prípadov by sa mal rozvodový remeň vymieňať približne každých 100 000 kilometrov – presnú hodnotu si treba skontrolovať v servisnej knižke vozidla. Na niektorých vozidlách je potrebné vymeniť vodné čerpadlo spolu s výmenou rozvodového remeňa .

Rebrovaný pás
Klinový remeň, ktorý mnohí majitelia nazývajú V-rebrovaný , by sa napriek úplne odlišnej konštrukcii mal pravidelne vymieňať každých 50 000 kilometrov alebo každé dva roky.
V prípade výrazného opotrebovania remeňa bude prvým príznakom jeho škrípanie, najmä pri studenom motore. Pri výmene remeňa nezabúdajte na výber produktov od renomovaných firiem, ako je Bosch.

Pneumatiky
Správny stav pneumatík nášho vozidla je veľmi dôležitým prvkom. prečo? Pretože pneumatika je jediný prvok, ktorý má priamy kontakt so zemou, po ktorej sa naše vozidlo pohybuje. V prípade pneumatík je ťažké určiť časový rámec ich výmeny, pretože všetko závisí od štýlu jazdy a kvality pneumatiky. Jedno je isté – pneumatiky staršie ako 5 rokov by sa mali vymeniť a ich dezén by mal byť aspoň 1,6 mm, ale neodporúčam používať pneumatiky s dezénom menším ako 4 mm.

Spojka
Ďalším spotrebným prvkom, ktorý podlieha pravidelnej výmene, je spojka . Vo väčšine prípadov sa prvá výmena uskutoční po približne 150 000 kilometroch. Žiaľ, ako pri väčšine dielov, nedokážeme presne predpovedať, ako často by sa mala spojka vymieňať – jej výmena by mala prebehnúť pri zistení prvých známok opotrebovania. Životnosť spojky ovplyvňuje najmä štýl jazdy.