Hlavná stránka Blog Novinky Spôsoby, ako ušetriť: čo si môžete v aute vymeniť sami, čo môžete a čo by ste nikdy nemali robiť

Spôsoby, ako ušetriť: čo si môžete v aute vymeniť sami, čo môžete a čo by ste nikdy nemali robiť

30. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Ak sa na to necítite a nemôžete s autom nič robiť, nerobte to. Ale vedzte, že mnohé činnosti a opravy si nevyžadujú prakticky žiadne odborné znalosti, zručnosti alebo zložité nástroje. Samoobslužný autoservis prináša veľkú spokojnosť a merateľné úspory. Skontrolujte, čo môžete urobiť vlastnými rukami.



Nikto nepopiera fakt, že automechanici sú potrební a ich práca musí byť dobre odmeňovaná. Netreba však zabúdať, že v autorizovaných servisoch zaplatíte za hodinu práce servisných technikov až 75€ - to sú cenníky. Medzitým môžete veľa vecí s autom robiť sami, dokonca aj v garáži alebo na parkovisku. Navrhujeme, ako ušetriť až niekoľko desiatok € s malým úsilím a časom.

Čo nerobiť na vlastnú päsť v aute?

Elektroniky sa radšej vôbec nedotýkajte. Pokus o opravu menšej poruchy môže skončiť znehybnením celého auta. Odborníci neodporúčajú vyberanie takýchto častí. Toto je úloha pre profesionála s diagnostickým softvérom a správnymi nástrojmi. Nehovoriac o vedomostiach.

Kvapaliny – ľahko sa vymenia, ale čo s nimi?

Čo môže byť ťažšie ako výmena oleja? Odskrutkujeme zátku, vypustíme olej, nalejeme nový a hotovo. No to je teória. V praxi je najväčším problémom, čo s týmto vypusteným olejom robiť . Nesmie sa vylievať do odtoku, opäť sa nedá použiť na nič zmysluplné. Musíte nájsť miesto, ktoré akceptuje takýto olej. Môže to byť čerpacia stanica (stanice to však nie sú povinné), autoservis alebo PSZOK, teda Miesto triedeného zberu komunálneho odpadu. Aby ste dostali olej von, musíte veľa jazdiť. Z dielne ho zbierajú špecializované firmy.

To isté platí pre ostatné kvapaliny, ako je chladiaca alebo brzdová kvapalina. Výmena týchto tekutín nie je zložitá, no zbaviť sa ich môže byť poriadny problém.

Rovnako sa neoplatí robiť nič s jemnými časťami, ktoré odolávajú demontáži. Väčším problémom je teoreticky neodvzdušnenie brzdového systému. Demontujte koleso, nasaďte gumenú hadicu na špeciálny ventil na strmeni, uvoľnite ju a stlačte brzdový pedál. Problém nastáva, keď sa ventil nechce odskrutkovať. Nič nenúťte, inak to rozbijeme. Niekedy je dokonca potrebné vymeniť celý strmeň. To isté platí aj o výmene zapaľovacích sviečok. Používa sa na to špeciálny kľúč , ktorý sa dá kúpiť za 9€. Upečená sviečka sa však ľahko rozbije. A potom ešte musíme ísť za odborníkom a zaplatiť oveľa viac ako len výmenu sviečky. Ak narazíme na odpor, nechajme to tak a nechajme to robiť mechanika so skúsenosťami a nástrojmi.

Čo môže spôsobiť problémy?

Zvyčajne je výmena batérie pomerne jednoduchá. Odskrutkujte upevnenie, odstráňte svorky: najprv mínus, potom plus, vyberte starú, vložte novú batériu Pripojte - najskôr plus, potom mínus. Problém nastáva v autách vybavených pokročilou elektronikou a systémom štart/stop. Stáva sa, že po výmene batérie je potrebné preprogramovať elektroniku. Ak teda máme jednoduché alebo trochu staršie auto, batériu si vieme vymeniť aj sami. Ak je v návode napísané, že ide o činnosť, ktorá si nevyhnutne vyžaduje účasť služby, neskúšajte to robiť v garáži. To môže skončiť nutnosťou odstaviť auto na odťahovku a náklady sa zvýšia.

Zložitá môže byť aj výmena odpruženia. Áno, v starších modeloch to môže byť pomerne jednoduché, ale musíme sa uistiť, že vieme, ako na to správne. Kým vpredu si ako-tak poradíme, hľadanie miest na uchytenie zadných tlmičov môže byť poriadna hádanka. Na stláčanie pružín musíte mať aj správne nástroje – pri tom by ste mali byť tiež veľmi opatrní, pretože si môžete ľahko ublížiť. Navyše, po výmene tlmičov či iných komponentov pruženia treba ešte skontrolovať geometriu a zbiehavosť. Takže aj tak musíte ísť k mechanikovi. Je to jednoduchšie a rýchlejšie urobiť to všetko jedným ťahom.

Čo môžeme v aute vymeniť bez námahy?

Výmena vzduchového filtra je činnosť, za ktorú si autorizovaný servis odnesie niekoľko desiatok zlotých a filter vloží za ďalších niekoľko desiatok. Necháme o 20-40€ ľahší. Pripomeňme si pár vecí – v Poľsku máme skvelého výrobcu filtrov. Filtron vyrába pre mnohé automobilové koncerny, ktoré tieto filtre predávajú pod vlastnou značkou. Dobrý filter bez nápisu Mercedes alebo Toyota stojí minimálne polovicu toho, čo stojí v autorizovanom servise a jeho výmena je hračkou. Stačí odskrutkovať niekoľko skrutiek držiacich kryt vzduchového filtra, odstrániť starý, vložiť nový a nasadiť späť a priskrutkovať kryt. Najťažšie je správne vložiť filter – najlepšie je ten starý položiť niekde vedľa neho v rovnakej polohe, v akej bol v kryte. Potom sa nebudeme mýliť.

Rovnako je to aj s kabínovým filtrom . Náklady na túto službu v ASO sú približne 20-40€, ku ktorým je potrebné pripočítať takmer 20€ za samotný filter. Na mroauto.sk si môžeme kúpiť kvalitný filter za polovičnú cenu a jeho výmena nám zaberie asi 15 minút, za predpokladu, že to robíme prvýkrát. Druhý a tretí bude dvakrát rýchlejší.

Výmena brzdových doštičiek je tiež celkom jednoduchá . Zvyčajne jedna sada kotúčov stačí na niekoľko párov podložiek. Len sa častejšie menia. Ako to spraviť? Zdvihneme auto, zaistíme, odmontujeme koleso. Potom odskrutkujte dve skrutky upevňujúce teleso strmeňa k objímke, vyberte ho a odstráňte podložky. Vyčistite okraj, po ktorom sa blok pohybuje. Potom musíte preskúmať stav gumového krytu piestu v strmeni a zatlačiť piest dovnútra strmeňa. Všetko zložíme, dotiahneme a je to hotové.

Podrobné popisy výmeny doštičiek v rôznych modeloch áut možno ľahko nájsť na internete. Pred jazdou treba ešte niekoľkokrát stlačiť plynový pedál, kým sa piest nevráti na svoje miesto a dobre pritlačí podložku ku kotúču. Koľko ušetríme? Najmenej sto a niekoľko desiatok zlotých, hoci existujú webové stránky, kde hodina práce stojí 75 €.

Neplaťte za výmenu žiaroviek v aute

Bez problémov dokážeme vymeniť aj žiarovky v aute. Kedysi to bola triviálna činnosť, potom to automobilky začali sťažovať – je známe, že keď si niekto s niečím nevie rady, zájde s tým do servisu. Došlo to až k absurdnostiam - v niektorých autách treba na výmenu žiarovky demontovať nárazník, v iných vybrať batériu, v iných zase celý svetlomet.

Európski zákonodarcovia kedysi v nariadeniach napísali, že výmena žiarovky by mala byť možná. „Smart“ výrobcovia si všimli, že „samostatný“ neznamená „ľahký“ a začali ho ochotne používať. Výmena žiarovky svojpomocne ušetrí niekoľko desiatok zlotých. Dôležitejšie je však niečo iné – keď už vieme ako na to, zvládneme to aj na parkovisku pod supermarketom, aj v noci uprostred lesa. Sadu žiaroviek sa v aute oplatí mať vždy, pretože v najmenej očakávaných chvíľach odmietajú poslušnosť.

Väčšinou dokážeme nahradiť aj mnoho elektromotorov alebo akčných členov. Ide napríklad o motorček predných alebo zadných stieračov , motorček na okná alebo elektrické posuvné mechanizmy sedadiel. Nepotrebujete žiadne špeciálne náradie, iba jednoduchú sadu kľúčov. Ak si s niečím nevieme rady, pozrime sa na internetové fóra venované nášmu modelu auta. Určite už niekto mal presne rovnaký problém a vie, ako ho vyriešiť.

Oplatí sa opraviť auto sami?

Na túto otázku si musí odpovedať každý sám. Niektorí nie sú ochotní, iní sa boja o svoje schopnosti. Tretia závisí od času. Ale dostať sa na čerpaciu stanicu, nechať tam auto a potom si ho vyzdvihnúť niekedy zaberie niekoľkonásobne viac času, ako urobiť niečo sami. A navyše musíte zaplatiť za vykonanú prácu – a stále viac. Pri málo komplikovaných činnostiach sa to jednoducho oplatí.

Iné je to pri väčších opravách. Ak niečo neviete urobiť, máte šancu veľa pokaziť. Keď natrafíte na činnosť, ktorá je pre vás priveľká, je lepšie ju nechať ísť, pretože oprava toho, čo si rozbijete, môže byť extrémne drahá. Musíte sa pripraviť aj na to, že urobiť niečo sami vám bude trvať oveľa dlhšie, ako by to bolo profesionálnemu mechanikovi. Niečo za niečo.