Hlavná stránka Blog Novinky Slabnutie bŕzd - čo to je a prečo je to nebezpečné?

Slabnutie bŕzd - čo to je a prečo je to nebezpečné?

31. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Náhla strata brzdnej sily je najhoršou nočnou morou každého vodiča. Bohužiaľ, fenomén vyblednutia sa môže stať každému, dokonca aj v plne funkčnom aute. Čo je slabnutie bŕzd, kedy k nemu dochádza a ako mu predchádzať? Skontrolujte, či brzdíte bezpečne v každej situácii.

Nebezpečenstvo spojené s javom vyblednutia je primárne spôsobené teplotou bŕzd. Pri brzdení sa kinetická energia vozidla premieňa na teplo a vysoká teplota musí nájsť svoj výstup . Klasické osobné autá nie sú vybavené rozsiahlym chladiacim systémom brzdových kotúčov a teplo sa odovzdáva prirodzene. Úlohu chladičov chladiacich brzdy zohrávajú istým spôsobom pretáčajúce sa ráfiky auta, ktoré pohlcujú veľkú časť tepla.

Problémom je, že účinnosť takéhoto systému je obmedzená. Kým pri pokojnej jazde sa brzdy používajú sporadicky a stihnú vychladnúť, v iných prípadoch môže byť nárast teploty príliš rýchly. Efektom je slabnutie bŕzd. Brzdy, ktoré nereagujú na plynový pedál, dokážu vydesiť aj toho najskúsenejšieho vodiča. Čo je slabnutie bŕzd a ako vzniká?



Slabnutie bŕzd - čo to je?

Slabnutie bŕzd je pojem, ktorý doslova znamená zmiznutie bŕzd. Presnejšie povedané, ide o dočasnú stratu brzdnej sily, ktorá je výsledkom prehriatia brzdového systému. Ide o veľmi nebezpečný jav, pretože vopred nedáva žiadne príznaky. Môže sa objaviť náhle, v konkrétnej situácii aj v plne funkčnom aute. K zlyhaniu brzdenia dochádza ako v dôsledku opotrebovania komponentov brzdového systému, tak aj v dôsledku nesprávneho štýlu jazdy vodiča.

Strata trecej sily nie je dôsledkom náhleho poškodenia trecích obložení , brzdových kotúčov alebo prívodných potrubí hydraulickej kvapaliny . Slabnutie bŕzd je prechodné a môže nastať aj pri jednom núdzovom brzdení z vysokej rýchlosti. Fenomén slabnutia sa prejavuje náhlou stratou brzdnej sily, napriek tomu, že je brzdový pedál stlačený prudko. Vodič má pocit, akoby niekto zrazu rozmazal brzdové kotúče olejom alebo akoby sa brzdové platničky zmenili na hrudky masla.
  • teplota brzdových doštičiek a kotúčov sa nadmerne zvýši. Potom sa medzi obložením a povrchom brzdového kotúča vytvorí vzduchový vankúš. Stlačený plyn sťažuje pritlačenie piestu a brzdových kvapalín na kotúč a brzdové trenie je oslabené
  • brzdová kvapalina bude vrieť. Treba mať na pamäti, že brzdová kvapalina je vysoko hygroskopická a aj malé množstvo vody znižuje jej bod varu. Keď brzdová kvapalina vrie, môže sa vo vedení vytvoriť vzduchová zátka, ktorá povedie k vyblednutiu bŕzd. Na rozdiel od kvapaliny sa vzduch môže stlačiť, takže hlavný valec nebude schopný preniesť silu na brzdové strmene.
Kedy môže dôjsť k vyblednutiu?

Fenoménu slabnutia bŕzd sú najviac vystavené autá s veľkou hmotnosťou a tie, ktoré sú vybavené výkonným motorom. Nie nadarmo sa tento efekt vyskytuje najčastejšie na pretekárskej dráhe. Každý vodič však musí byť pri brzdení opatrný, pretože slabnutie bŕzd môže nastať aj v mnohých iných, každodennejších situáciách:
  • pri núdzovom brzdení z vysokej rýchlosti (napríklad na diaľnici),
  • pri dlhom zostupe z kopca,
  • v horskom teréne, plnom strmých zjazdov,
  • keď brzdový strmeň nefunguje správne a obloženie neustále drhne o brzdový kotúč,
  • pri dynamickej jazde, plnej prudkých zrýchlení a zastávok.
Medzi faktory, ktoré prispievajú k slabnutiu brzdenia, patria: opotrebovanie brzdových doštičiek a kotúčov. Čím je štít tenší, tým menej energie dokáže absorbovať. Veľmi dôležitý je aj typ štítu. Pevné brzdové kotúče odvádzajú teplo oveľa horšie ako odvetrávané modely. Ak teda často jazdíte v horských oblastiach alebo je vaše auto silne zaťažené, oplatí sa použiť disky so zvýšenými tepelnými vlastnosťami.

Slabnutie bŕzd na nákladných autách

V dôsledku veľmi veľkej hmotnosti sú nákladné vozidlá vystavené veľkej strate brzdnej sily. Preto sa v nákladných automobiloch, ťahačoch a autobusoch bežne používajú okrem základného brzdového systému aj dekompresná brzda a retardér. Čo to znamená a čo je to dekompresná brzda? Začnime vysvetlením, do ktorej skupiny bŕzd patrí hlavný brzdový systém nákladného vozidla. Tieto brzdy, aj keď sú ovládané pneumatickým systémom, patria do skupiny trecích bŕzd. Prehriatie systému prevádzkovej brzdy by bolo mimoriadne nebezpečné, preto nákladné autá používajú samostatné brzdové systémy.

Ako retardér, teda hydrokinetický (olejový) alebo elektromagnetický retardér, tak aj dekompresná brzda sú schopné efektívne spomaliť ťažké vozidlo pri dlhom zjazde. Tieto systémy neslúžia ani tak na brzdenie, ako skôr na udržiavanie konštantnej rýchlosti pri zjazde z kopca a zamedzenie nadmerného zrýchľovania auta. Vodič vďaka nim nemusí používať trecie brzdy a nehrozí mu prehriatie kotúčov. Vytrvalostné brzdy spomaľujú kolesá prostredníctvom hnacieho hriadeľa, takže pôsobia len na kolesá hnacích náprav.

Podobnú úlohu zohráva aj motorová brzda, známa aj ako dekompresná brzda alebo Jacobsova brzda. Otvorením výfukových ventilov po kompresnom zdvihu využíva tlak vytvorený vo valcoch na zvýšenie brzdenia motorom. Brzdná sila dekompresnej brzdy môže dosiahnuť až 1000 Nm. Nevýhodou tohto retardéra je však veľmi vysoká hlučnosť, preto sa v moderných nákladných automobiloch nahrádza hydrokinetickým alebo (menej často) elektromagnetickým retardérom. V nákladných vozidlách s EBS sa retardér aktivuje automaticky.

Čo môžem urobiť, aby som zabránil vyblednutiu bŕzd?

Najlepším spôsobom, ako zabrániť prehrievaniu bŕzd, je udržiavať správnu techniku ​​jazdy. Pri dlhších klesaniach alebo pri približovaní sa k semaforom možno na odľahčenie brzdových doštičiek a kotúčov použiť brzdenie motorom. To je dôležité najmä v horskom teréne – dlhé držanie nohy na brzdovom pedále často končí prehriatím kotúčov. Veľký význam má aj pravidelná výmena spotrebného materiálu. Nielen doštičky a kotúče, ale aj brzdová kvapalina a súprava strmeňov.

V športových autách sa používajú štrbinové alebo vŕtané disky, ktoré sa vyznačujú lepším odvodom tepla. Jamičky na povrchu kotúča odvádzajú teplo a odvádzajú plyny, čím sa znižuje tvorba plynového vankúša. Zárezy a otvory tiež pomáhajú odstraňovať vodu. Napriek tomu sa po pár dynamickom brzdení oplatí jazdu upokojiť a nechať brzdy vychladnúť.