Hlavná stránka Blog Novinky Prísady do motorového oleja – stoja za to a ktoré sa odporúčajú?

Prísady do motorového oleja – stoja za to a ktoré sa odporúčajú?

25. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Pridávanie rôznych prípravkov do motorového oleja vyvoláva množstvo kontroverzií a strachu. Nechýbajú ani horúci fanúšikovia pridávania látok do oleja na zlepšenie výkonu motora. V akých situáciách a prečo sa používajú prísady do motorového oleja? Čo môže dosiahnuť?

Predtým, ako sa pustíme do skúmania témy olejových prísad, pozrime sa, čo je hlavným účelom samotného motorového oleja. Jeho úlohou je mazať motor a znižovať trenie medzi jeho mnohými pohyblivými časťami. Olej tiež zohráva kľúčovú úlohu pri ochrane proti korózii tým, že pomáha odstraňovať nečistoty, zabraňuje usadzovaniu kalu a udržuje motor chladný.

Motorový olej pre každodenné použitie je kombináciou základových olejov a aditív. Základové oleje tvoria 70 – 90 % z celkového množstva a sú vyrobené zo zemného plynu alebo ropy. Zvyšných 10-30%. (v priemere je to 15 %) sú rôzne druhy prísad, ktoré sa pridávajú do motorového oleja v štádiu jeho výroby.



Čo sa pridáva do motorového oleja?

Aditív – tých, ktoré sa používajú v závodoch vyrábajúcich motorový olej – je veľa a majú rôzne využitie. Vybrané typy prísad do motorového oleja:
  • čistiace prostriedky
  • prísady proti opotrebeniu
  • modifikátory trenia
  • antioxidanty
  • inhibítory korózie
  • zlepšovače indexu viskozity
Doplnky, ktoré si môžeme kúpiť v predajniach automobilov, robia v podstate to isté. Tak na čo sú? Oleje, ktoré pochádzajú z továrne, majú určitý univerzálny vzorec, ktorý bude dobrý pre väčšinu motorov. Opotrebované pohonné jednotky alebo tie, ktoré pracujú pri veľkom zaťažení, však môžu mať iné potreby. Preto sa na trhu objavili rôzne doplnky. Každý z nich plní trochu inú úlohu.

Oplatí sa používať prísady do oleja?
Na túto otázku sa treba pozerať cez prizmu toho, v akom aute jazdíme, ako silne sa využíva a aké sú naše potreby. V nových autách s nízkym počtom najazdených kilometrov nemá používanie aditív veľký zmysel. Obyčajný olej je presne to, čo potrebujú a na čom budú pracovať mnoho tisíc kilometrov. Niektorí výrobcovia dokonca do záruky zahŕňajú ustanovenia, že pridanie niektorých látok do oleja môže vylúčiť ich zodpovednosť v prípade poruchy. Pred pridaním produktu do oleja sa oplatí preštudovať ustanovenia zmluvy a zvážiť, či strata záruky stojí za sviečku.

Je tiež potrebné pripomenúť, že motorový olej má zložité zloženie. Pridanie väčšieho množstva zložky narúša jej vlastnosti. Čistiace prísady môžu napríklad znižovať mazacie vlastnosti. Ak máme pocit, že motor nefunguje ako má, vymeňme olej, namiesto toho, aby sme pridali niečo, čo by mu zlepšilo chod.

Na druhej strane máme motory pracujúce pri veľkom zaťažení a silne využívané. V nich by sa mal olej meniť častejšie, ako odporúča výrobca. Pridanie špecifík, ktoré zlepšujú výkon motora, môže mať v tomto prípade zmysel.

Kedy by ste mali myslieť na prísadu do oleja?
  • Keď aj napriek nedostatku jasných náznakov auto slabne.
  • Keď sa pálenie zvyšuje.
  • Ak pri štartovaní motora vychádza z výfukového potrubia čierny dym.
  • Keď motor začne vydávať hluk.
Motorový olej môže starnutím stratiť svoje prísady. Bez správnych hladín aditív existuje riziko zvýšeného opotrebovania motora, čo môže viesť k hrdzaveniu, korózii, tvorbe olejových kalov, zvýšeniu spotreby paliva, poruchám, prehrievaniu a nákladným škodám. To je dôvod, prečo by ste mali zvážiť nákup aditíva do motorového oleja medzi výmenami oleja.

Ako fungujú prísady na zvýšenie viskozity oleja?

V silne skúsených motoroch, napr. klzné ložiská, na ktorých je uložený kľukový hriadeľ. Na druhej strane tlak mazania v motore závisí okrem iného od od otáčania kľukového hriadeľa. Stáva sa teda, že aj pri malom opotrebovaní klzných ložísk v aute klesne tlak mazania – a je to vidieť dokonale, pretože vodičovi sa pred očami rozsvieti indikátor tlaku oleja. Ak sme si istí, že motor je dobre zaplavený (t.j. nie je nedostatok oleja) a že olejové čerpadlo funguje správne, môžeme pridať prípravok na zvýšenie viskozity.

Jeden z popredných výrobcov aditív do palív a olejov, Liqui Moly, vysvetľuje fungovanie svojich produktov z tejto rodiny obsahom polymérov vo forme guľôčok. Zjednodušene povedané, takéto polyméry vplyvom teploty vytvárajú niečo ako mikroskopické vaty, ktoré zahusťujú olej. Vďaka tomu mnohé prvky fungujú lepšie – napr. spomínané klzné ložiská. Motor je teda dobre premazaný a vodič získa trochu času na výmenu ložísk.

Motorové tesniace hmoty – kedy ich použiť?

Tesniace prostriedky na motory sa niekedy nazývajú tesniace prostriedky na motory . Ide o rôzne typy polymérov, ktoré utesňujú motor a zlepšujú jeho výkon. Tieto typy prostriedkov možno použiť v automobiloch s veľmi opotrebovanými motormi, ktoré v zásade spĺňajú podmienky na renováciu. Vďaka aplikácii tmelu sa táto operácia môže odložiť o niekoľko mesiacov. Motorové tesniace hmoty výrazne znižujú účinky opotrebovania motora – zlepšujú kompresiu motora, tesnia piestne krúžky a prinavracajú tesneniam elasticitu. Predovšetkým však utesňujú netesnosti a znižujú trenie vo vnútri motora. Vďaka takýmto prípravkom môžete zachrániť motor vášho auta pred renováciou.

Zlepšenie oleja a zníženie trenia

Ďalšia skupina olejových prísad je propagovaná ako zlepšujúca svoje vlastnosti a znižujúce trenie. Nazývajú sa modifikátory trenia. Výrobcovia ponúkajú prostriedky obsahujúce rôzne chemické látky, predovšetkým sulfid molybdénový alebo nitrid bóru. Tieto prípravky podľa výrobcov nemenia základné parametre oleja, teda jeho hustotu. Ich úlohou je vytvoriť film (t.j. veľmi tenkú vrstvu) na povrchu kovových prvkov motora. Vďaka tomu môže pracovať efektívnejšie, s menšou záťažou . Teoreticky je takto motor chránený aj proti dočasnej strate mazania - teda chvíľu poslúži aj bez oleja.

Oplach - čo to je a ako ho používať?

Dodnes počuť, že s pribúdajúcimi kilometrami treba používať stále hustejšie oleje, ktoré nedovolia vyplaviť nečistoty motora – tieto usadeniny by ho totiž akosi utesnili. Nie je to pravda, karbónové usadeniny a kal v motore nemajú žiadne terapeutické vlastnosti. Čistý motor je zdravý motor! Preto sa v autách s vysokým počtom najazdených kilometrov, kde sa hromadia nečistoty – a to je úplne prirodzený jav – oplatí pri výmene oleja použiť preplach oleja . Ide o prípravok, ktorý sa pridá do oleja a následne na niekoľko minút naštartuje motor. Podrobnosti sú v návode. Takýto čistiaci prostriedok prechádza celým systémom a zbavuje ho nečistôt. Potom sa olej vymení podľa postupu.

Prípravky regenerujúce tesnenia

V motore sú aj prvky nazývané guma, čo sú vlastne elastoméry. V každom prípade hovoríme o olejových tesneniach na kľukovom hriadeli a tesneniach ventilov. Tieto prvky časom strácajú svoju elasticitu, stvrdnú. V dôsledku toho môžu začať vytekať. Výrobcovia olejových prísad na to majú riešenie – majú uvoľňovacie prostriedky, ktoré zvyšujú pružnosť gumených prvkov.

Takéto prísady obnovujú elasticitu tesnení a spôsobujú ich opuch. Efekt je taký, že po dlhú dobu (v porovnaní s absenciou aditíva v oleji) ich netreba vymieňať.

Tlmiace prípravky pre ventilové zdvihátka

Aj keď je to ťažké uveriť, výrobcovia olejových prísad zložili aj špeciálne prostriedky, vďaka ktorým opotrebované hydraulické zdviháky ventilov pracujú tichšie a efektívnejšie. Ide o malé prvky, ktoré riadia činnosť ventilov vo väčšine dnes vyrábaných motorov. Keď sa začnú opotrebovávať, vydávajú charakteristické, dosť otravné zvuky. Na trhu sú špeciálne prípravky , ktoré zlepšujú ich mazanie a tlmia tieto prvky. Nejde len o zasekávanie zdvíhadiel – vďaka olejovej prísade fungujú efektívnejšie a dlhšie.

Aké doplnky by ste mali používať?

Medzi popredné značky na trhu patria Liqui Moly , STP , Xado, Ceramizer či K2 a MojeAuto. Nie sú medzi nimi výrobcovia oleja, ale na trh uvoľňujú vlastné výplachy. Ponúkajú ich Motul, Castrol, Valvoline. Prostriedky od renomovaných výrobcov sú pre motor určite bezpečné a nepoškodia ho.

Pokiaľ ide o oplachy, na Slovensku je veľmi populárny rozpočtový prípravok Motor Flush od K2 . Lacné, ale efektívne. Motul, Castrol ( Šampón na motory ) a Valvoline – teda spoločnosti vyrábajúce oleje , uvádzajú na trh aj svoje vlastné oplachy .

V prípade modifikátorov trenia výrobcovia ponúkajú prostriedky s obsahom rôznych chemických látok, predovšetkým sulfidu molybdénu alebo nitridu bóru. Prvú látku obsahuje napríklad Oil Addivitv od Liqui Moly . Druhý - napríklad Ceratec od rovnakého výrobcu.

Ak chceme tesnenia regenerovať, oplatí sa siahnuť po osvedčenom a oceňovanom Engine Stop Leak od STP. A keď nášmu motoru pomaly končí životnosť a vyžaduje renováciu, Moto Doktor od K2 bude fungovať . Na trhu sú aj iné, podobne pôsobiace prípravky. Ich úlohou je predĺžiť životnosť motora o niekoľko mesiacov až do generálnej opravy. Nie sú drahé, výber je veľký a ich kvalita je podobná.