Hlavná stránka Blog Auto-moto magazín Princíp činnosti spojky automobilu

Princíp činnosti spojky automobilu

27. 01. 2023
|
Názov spojky v aute sa nazýva všetky komponenty zodpovedné za prenos krútiaceho momentu motora na prevodovku. Ako bola riešená konštrukcia tohto mechanizmu a aký je najčastejší príznak jeho opotrebovania?



Aké funkcie plní spojka?
Spojka spája motor s prevodovkou, no dokáže tieto dva prvky aj odpojiť, čo sa v prípade manuálnej prevodovky deje stlačením spojkového pedálu. To umožňuje plynulé radenie prevodových stupňov a efektívne využitie krútiaceho momentu.

Najmä spojka prenáša energiu generovanú kľukovým hriadeľom motora na hnací hriadeľ, ktorý potom prenáša krútiaci moment cez poloosi na predné, zadné alebo všetky kolesá súčasne, v závislosti od typu použitého hnacieho systému. Spojka používaná v osobných automobiloch má aj funkciu tlmenia vibrácií vznikajúcich pri radení prevodových stupňov. Slúžia okrem iného pružiny zabudované do jeho povrchu.

Komponenty spojky a princíp jej činnosti
Spojka typického auta pozostáva z mnohých komponentov, ktoré sú nútené pracovať pri veľkom zaťažení, ktoré je ovplyvnené vysokou rýchlosťou rotujúcich hriadeľov, kľuky aj pohonu. Dva najdôležitejšie prvky systému sú kotúč spojky a prítlačný kotúč, namontované na hriadeli spojky, na ktorom sa pohybujú. Posúva ich vypínací systém, ktorý umožňuje fyzické odpojenie prítlačného kotúča od spojkovej lamely.

Keď vodič stlačí spojkový pedál, vybudí servomotor, ktorý cez axiálne ložisko stlačí centrálnu pružinu prítlačného kotúča, čo umožní jeho odtiahnutie od kotúča a v praxi odpojí pohon a bezpečne zaradí prevodový stupeň. . Uvoľnením pedálu dôjde k spätnej reakcii, kedy sa kotúč a prítlačná doska vrátia do pôvodnej polohy, aby sa krútiaci moment mohol opäť preniesť z motora na kolesá.

V starších vozidlách plní úlohu hydraulického pohonu jednoduché lanko spojky . Tento dizajn je jednoduchší a lacnejší na opravu, ale upustilo sa od neho, aby sa zvýšil komfort a jednoduchosť ovládania spojkového pedálu.

Zotrvačník (dvojhmotový)
Pár slov sa oplatí venovať aj zotrvačníku, ktorý v moderných konštrukciách často nemá tuhú, ale dvojhmotovú formu. Je zodpovedný za tlmenie vibrácií generovaných motorom počas jeho prevádzky a umožňuje vám znížiť trhanie, ktoré sa vyskytuje, keď zložíte nohu zo spojkového pedálu. Činnosť hmotnostného zotrvačníka teda ovplyvňuje predovšetkým jazdný komfort a priamo sa nepodieľa na odťahovaní prítlačného kotúča spojky od kotúča.

Dvojhmotové zotrvačníky sa v moderných dizajnoch používajú už nejaký čas . Ide o efekt zvýšenia krútiaceho momentu pohonných jednotiek, čím sa zvýšia aj vibrácie a oscilácie. V dvojhmotových konštrukciách sú rôzne tlmiče vibrácií – mäkké aj tvrdé. Majú širšie spektrum účinku a lepšie plnia svoje funkcie.

Prešmykovanie spojky je prvým znakom opotrebovania
Kotúč spojky má na svojom povrchu trecie prvky, ktoré napomáhajú hladkému rozpojeniu a opätovnému pripojeniu prítlačného kotúča. Časom sa opotrebúvajú, čo môže mať za následok fenomén „preklznutia“ spojky, v prípade ktorého sa zvýšenie otáčok motora nepretaví do nárastu otáčok. Krútiaci moment sa preto na hnaciu sústavu neprenáša efektívne. Toto je jeden z najčastejších príznakov, ktoré naznačujú potrebu výmeny spojky.

Pri nákupe náhrad sa oplatí nechať sa zlákať ponukou uznávaných výrobcov, ktorí svoje komponenty dodávajú na tzv. prvá montáž do automobiliek. Ich výrobky sa vyznačujú kvalitou originálnych dielov. Medzi popredné značky patria spoločnosti ako Valeo , Sachs a LUK.