Hlavná stránka Blog Auto-moto magazín Prehriaty motor na ceste – tento trik vás môže zachrániť

Prehriaty motor na ceste – tento trik vás môže zachrániť

19. 01. 2023
|
Čo robiť, keď sa ručička teploty chladiacej kvapaliny nebezpečne priblíži k červenej zóne? Informácia o prehrievaní motora vás nepochybne môže prekvapiť. Najdôležitejšie je nepodliehať panike a konať rýchlo. Ovládanie situácie zvyčajne nie je ťažké a môže zachrániť motor pred zničením. Skontrolujte, čo robiť, keď sa motor prehrieva.

Vidieť ručičku teploty kvapaliny v červenom poli je niečo, čo by väčšina vodičov nechcela vidieť. Moderné kvapalinou chladené spaľovacie motory sú odolnejšie voči prehriatiu ako vzduchom chladené konštrukcie z minulosti, ale riziká sú stále reálne.



Najčastejšie príčiny prehriatia motora v aute:
  • nedostatok alebo únik chladiacej kvapaliny
  • porucha čerpadla kvapaliny, napríklad prasknutie hnacieho remeňa
  • chybný ventilátor chladiča
  • vadný termostat, blokovanie chladiacej kvapaliny v tzv malý obeh
  • prasknuté tesnenie hlavy
Treba však pamätať na to, že ani účinný chladiaci systém nemusí byť schopný absorbovať teplo z motora. Najčastejšie sa to deje v horúcom počasí a pomalej jazde v dopravných zápchach. Pri krátkych a pomalých stúpaniach nemusí chladič auta odovzdať do okolia toľko tepla a nepomôže ani prúdenie vzduchu vynútené ventilátorom chladiča.

Ako spoznáte, že je motor prehriaty?

Ako spoznať prehriaty motor? Nebezpečné zvýšenie teploty motora je u väčšiny áut signalizované elektronickým alebo mechanickým ukazovateľom teploty chladiacej kvapaliny. Zaujímavé je, že sa nenachádza v každom aute. Nechýba ukazovateľ teploty vody. prvej generácie BMW radu 1.

Pri bežiacom motore by mala byť ručička teploty presne v strede stupnice – udáva prevádzkovú teplotu motora. Keď sa však začne nakláňať k červenému poľu, musíte držať prst na pulze. Aj jednorazové prehriatie motora môže viesť k vážnemu poškodeniu motora.

Keď je indikátor v červenej zóne, diagnóza je zrejmá - motor je prehriaty. Na prístrojovej doske sa následne zobrazí ukazovateľ teploty kvapaliny a pri niektorých modeloch budete počuť aj pípnutie. Informáciu o prehriatom motore je však možné prehliadnuť, takže ak uviaznete v dopravnej zápche a vonku je horúco, pravidelne kontrolujte teplotu chladiacej kvapaliny.

Aká teplota je pre motor nebezpečná? Výstražné kontrolky vás budú informovať o abnormalitách, keď sa chladiaca kvapalina zahreje na cca 120-130°C. Typická prevádzková teplota motora je v rozmedzí 90-100°C, aj keď samozrejme existujú motory pracujúce aj vo vyšších rozsahoch.

Čo sa stane, keď sa motor prehreje?

Nie každý vodič pozná nebezpečenstvo prehriateho motora. Účinky zvýšenia teploty môžu byť poľutovaniahodné a prvou asociáciou je prasknuté tesnenie hlavy . Tento jemný prvok, citlivý na vysokú teplotu a prehriatie motora, často vedie k vyhoreniu alebo prasknutiu tesnenia hlavy valcov. Výsledkom poruchy tesnenia hlavy je strata kompresie motora . V niektorých prípadoch sa chladiaca kvapalina tiež zmieša s motorovým olejom. Tesnosť UPG môžete skontrolovať testerom, ktorý detekuje výfukové plyny v chladiacom systéme.

Dôsledkom kritického prehriatia motora môže byť aj poškodenie samotnej hlavy a olejových a vodných kanálikov v nej. To isté sa môže stať s liatinovým blokom motora. Vysoká teplota v motore môže navyše poškodiť piesty alebo valce, čo najčastejšie vedie k zadretiu agregátu. Z tohto dôvodu môže byť oprava motora po prehriatí nákladná a náročná. V menej drastickom variante poškodí krátkodobé prehriatie motora olejové krúžky, čo má za následok zvýšenú spotrebu oleja. Nie je nezvyčajné po prehriatí motora spáliť 1 liter motorového oleja na 1000 km.

Ako ochladiť prehriaty motor? Tento trik vás môže zachrániť

Aby ste predišli podobným poruchám, konajte rýchlo a rozhodne skôr, ako sa motor prehreje. Najlepšie je, keď sa ukazovateľ teploty kvapaliny príliš odchyľuje. Dá sa však ľahko minúť, a preto väčšina vodičov zareaguje až vtedy, keď spozorujú prehriaty motor.

Čo robiť na rýchle zníženie teploty motora?
  1. Nastavte maximálnu teplotu ohrevu.
  2. Zapnite najvyššiu rýchlosť ventilátora.
  3. Otvorte okná auta, aby sa teplo dostalo von z auta.

Zapnutie kúrenia auta v 30-stupňových horúčavách sa môže zdať zvláštne, ale ide o záchranu motora. Ohrievač auta, ktorý využíva teplo chladiaceho systému, potom funguje ako prídavný chladič chladiacej kvapaliny. Samozrejme, jazda autom bude na chvíľu mučením, ale je to najlepší spôsob, ako rýchlo znížiť teplotu motora. Kým zatiahnete na kraj cesty a skontrolujete, čo spôsobuje prehrievanie motora, teplota chladiacej kvapaliny už mohla klesnúť.

Čo robiť, keď motor vrie?

Jednou z najväčších chýb, ktoré ľudia robia, keď sa motor prehrieva, je jeho vypínanie. Toto by sa nemalo robiť, pretože motor úplne stráca chladenie. Spolu s motorom sa zastaví vodné čerpadlo a tým aj cirkulácia kvapaliny v systéme. Keď zatiahnete na kraj cesty, začnite otvorením kapoty - už to uvoľní veľa tepla. Dávajte si však pozor na vodnú paru, ktorá môže unikať z okolia uzáveru chladiča alebo expanznej nádoby . Vždy nechajte zapnutý ventilátor a režim najvyššieho ohrevu.

Keď otvoríte kapotu, skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny a činnosť ventilátora chladiča. Ak spozorujete netesnosť alebo prasknutie potrubia chladiča, dôvod zvýšenia teploty je zrejmý. Keď nie sú viditeľné žiadne chyby, ale v nádrži nie je žiadna chladiaca kvapalina, doplňte demineralizovanú vodu alebo chladiacu kvapalinu. Toto je možné vykonať iba vtedy, keď motor trochu vychladne. V situácii, keď je problémom nefunkčný ventilátor chladiča, skontrolujte káblové zväzky, ktoré ho napájajú. Príčina poruchy môže byť prozaická, napríklad poškodené alebo zlomené kontakty.

Motor vypínajte až vtedy, keď jeho teplota mierne klesne – výnimkou je prípad, keď vyššie uvedené spôsoby nefungujú a ručička je stále v červenom poli. Aj keď je v tejto chvíli riskantné vypnúť motor, zabráni to ďalšiemu zahrievaniu komponentov.

Aby ste znížili riziko prehriatia motora, priebežne kontrolujte stav chladiacej kvapaliny a chladiacu kvapalinu vymieňajte každých 5 rokov. Nezabudnite, že obsahuje aj inhibítory korózie, takže udržiava chladiaci systém v dobrom stave. Pri výmene rozvodového remeňa vymeňte súčasne aj vodné čerpadlo. Rovnako to nepreháňajte s koncentráciou koncentrátu chladiacej kvapaliny a použite pomer, ktorý uvádza výrobca. Na rozdiel od zdania má voda väčšiu tepelnú kapacitu ako kvapalina a je zodpovedná hlavne za chladenie. Pridanie kvapaliny zabraňuje zamrznutiu chladiacej kvapaliny v systéme, udržuje systém čistý a zvyšuje bod varu.