Hlavná stránka Blog Novinky Filtrovanie paliva v zime

Filtrovanie paliva v zime

13. 02. 2023
|
Kategória Novinky
Aké sú vlastnosti populárnych palív v porovnaní s týmto pozadím?
Začnime s benzínom. Predpokladá sa, že začne mrznúť pod -45°C. V prípade dieselu všetko závisí od jeho verzie. Vyrába sa na jeseň tzv. prechodový olej môže zamrznúť už pri cca -10°. Zimné nafty zamŕzajú niekde medzi -20 a -32° (závisí to od konkrétnych distribučných sietí paliva). Bod tuhnutia je možné znížiť profylaktickým pridávaním vhodných prísad do paliva svojpomocne, najlepšie po konzultácii so servisom ASO.

LPG (propán-bután) je veľmi odolný voči nízkym teplotám. Propán mrzne pri -187° a bután pri -140°. Takže, bez ohľadu na proporcie podávané na stanici, v nádrži nezamrzne. Ide len o to, že v prípade tohto paliva vznikajú prevádzkové problémy v zime zo zamrznutia reduktora (tento jav vzniká v dôsledku zmeny skupenstva LPG z kvapalného na prchavé) a toto je téma na samostatnú štúdiu.

Prvým problémom je voda
Bez ohľadu na to, akú triedu paliva tankujeme, najväčšou nepríjemnosťou pre palivový systém v zime je voda. Jej podoba je, žiaľ, prírodným javom a nezávisí až tak od samotnej stanice. Práve pri tankovaní sa do nádrže dostáva vlhkosť zo vzduchu, ktorá sa neskôr zráža na stenách nádrže alebo na iných miestach. Samozrejme – v palive môže byť aj malé množstvo vody – väčšinou pochádza z biozložiek, ktoré pohlcujú vodnú paru. Voda je tiež vedľajším produktom spaľovania, preto sa objavuje v motore na rôznych miestach počas jeho činnosti. Čo sa s ním stane, závisí od konštrukcie jednotky, ako aj od spôsobu použitia (nie vždy sa môže voľne vyparovať).

Kvalita paliva
Môžu čerpacie stanice skutočne krstiť palivo vodou? Len teoreticky. V praxi sa to stáva čoraz menej často, pretože voda sa s palivami nemieša ľahko. Klesá na dno nádrže a čerpadlá výdajných stojanov nikdy neberú palivo zospodu, len od určitej hladiny. Na dne nádrží vždy zostáva tzv. mŕtvy stav paliva, ktorý sa používa na zachytávanie prípadných nečistôt. Oveľa jednoduchší spôsob „podvádzania“ je miešanie lacnejších a drahších palív, čo samozrejme môže mať v zime svoje následky, ale v zásade nepôjde o primitívne pridávanie vody.

Mali by sme teda odporúčať tankovanie na značkových čerpacích staniciach? V minulosti to bolo dôležité. V súčasnosti si úroveň držia aj malé, nezávislé stanice. Väčšinou ich dodávajú veľkí spoľahliví distribútori a pokiaľ majú certifikáty potvrdzujúce kvalitu dodávok umiestnené na viditeľnom mieste, nie je sa čoho báť.

Čo a kde upcháva palivový systém?
Upchatia sú zvyčajne spôsobené ľadovými zátkami alebo v prípade motorovej nafty zrážaním parafínu. Keď teplota klesne, motorová nafta sa zakalí a zafarbí sa mliečne. Potom sa v ňom objaví belavá suspenzia a čoskoro sa zmení na akýsi gél. Je to parafín. Niekedy klesá na dno nádrže alebo filtra, niekedy cirkuluje okolo systému a upcháva ho.

Väčšina vodičov sa v takejto situácii snaží zahriať alebo vymeniť palivový filter, ale zátka môže byť na mnohých iných miestach, napríklad v nádrži, vo vedení alebo v blízkosti vstrekovacieho systému.

Palivo sa zahrieva samo
Nie každý vie, že v moderných vstrekovacích systémoch sa palivo počas chodu motora samo zohrieva. V niektorých modeloch je tento proces taký efektívny, že dokonca ... sa používajú chladiče paliva, zvyčajne umiestnené pod podlahou (približne pod sedadlom vodiča alebo spolujazdca). Motor teda stačí naštartovať, chvíľu pracovať a samotný palivový okruh by ho mal účinne chrániť pred mrazom. Je potrebné mať na pamäti, že palivo neustále cirkuluje - z nádrže ide do vstrekovacieho systému a nevyužitý prebytok sa vracia do nádrže. Zaujímavosť - niektoré palivové filtre majú dokonca špeciálny konektor, cez ktorý sa privádza vracajúce sa palivo, aby sa zároveň ohrieval aj samotný filter.

Neodkladajte tankovanie!
Ako predchádzať nepríjemným incidentom? Najjednoduchšie je natankovať zimné palivo dostatočne skoro (dôležité pre majiteľov nafty). Táto poznámka je určená ľuďom, ktorí jazdia málo a tankujú napríklad raz za dva mesiace. V takejto situácii sa oplatí obetovať sa, jazdiť letné alebo medzipalivo a zimné palivo natankovať hneď, ako sa objaví na staniciach (zvyčajne koncom novembra alebo decembra).

Ľudia, ktorí z rôznych dôvodov nemôžu natankovať zimné palivo alebo sa chystajú do extrémne chladných oblastí, môžu do nádrže pridať vhodný prostriedok na ochranu proti mrazu. Vždy sa však treba uistiť, že automobilka takéto riešenie povoľuje a prostriedky voľte rozumne, obmedzte sa na značkové. Jednoduché pridávanie benzínu ako v 80. rokoch sa môže pre dnešné diesely skončiť tragicky.

Veľmi dobrý nápad je tankovať pod uzáverom. Aj keď niekto natankuje „len za 11€ “, je lepšie natankovať naplno, ako jazdiť s pár litrami na dne, pretože nízka hladina paliva podporuje hromadenie vlhkosti.

Vymeňte alebo vyprázdnite filtre
Ak ste tak ešte neurobili, mali by ste čo najskôr vymeniť palivové filtre. PZL Sędziszów - výrobca moderných palivových filtrov najvyššej kvality pripomína, že vybrané modely filtrov sú vybavené odlučovačom vody a výpustnou zátkou na vypustenie nahromadeného množstva kvapaliny. Takže bez ohľadu na to, kedy bol takýto filter vymenený, nahromadená voda v ňom by sa mala pravidelne vypúšťať. Na vybraných modeloch vozidiel sa palivový filtračný systém skladá z dvoch komponentov – palivového filtra a odlučovača/odlučovača vody. V tom prípade majte na pamäti oboje. V niektorých vozidlách vám tieto činnosti pripomína palubná elektronika, v iných sa o to musíte postarať sami.

Ak palivo zamrzne
Najlepší a najbezpečnejší spôsob je odtiahnuť vozidlo do teplej garáže. Vyhrievať citlivé miesta alebo vymieňať filtre je možné aj ad hoc, no ide o postupy, ktoré so sebou nesú určité riziko zlyhania. Na trhu sú aj chemikálie, ktoré parafínové zátky rozpúšťajú, no ich použitie nie je vždy bezpečné – všetko závisí od konštrukcie vozidla.