Hlavná stránka Blog Novinky Ako sa starať o tlmiče a chrániť ich?

Ako sa starať o tlmiče a chrániť ich?

10. 02. 2023
|
Kategória Novinky
MROAUTO radí po zimnom období svoje auto pripraviť v dostatočnom predstihu a skontrolovať systém pruženia vozidla, najmä tlmiče a ďalšie prvky zostavy tlmenia a pružiny. Akékoľvek chyby musia byť odstránené ihneď podľa pokynov výrobcu vozidla. Nezabudnite, že auto kontrolujeme kvôli bezpečnosti jeho používateľov. 

V zimnom období môžu poveternostné podmienky negatívne ovplyvniť prvky pruženia vozidla, čo často vedie k ich trvalému poškodeniu a ovplyvňuje bezpečnosť jazdy. Napriek nedávnym udalostiam, ktoré značne narušili fungovanie všetkých oblastí spoločenského života, by sme mali pamätať na to, že tento stav sa určite zlepší a vrátime sa k bežnému fungovaniu a každodenným činnostiam. Pri tom všetkom nezabúdajme na veľmi dôležitú otázku bezpečnosti nášho auta. Chybné tlmiče môžu prispieť k mnohým nebezpečným a tragickým situáciám a dopravným nehodám

Ako tomu zabrániť? Určite prostredníctvom reklamných kampaní, ktoré vodičov upozornia na nutnosť vykonania kontrolných testov systému pruženia vozidla vrátane tlmičov. KYB vykonáva školiace aktivity na trhu s náhradnými dielmi. Školenia sú určené priamo automechanikom s cieľom vzdelávať a poskytovať potrebné informácie o diagnostike a opravách prvkov zostavy tlmenia a pruženia.

Mro auto odporúča systematickú kontrolu tlmičov a ostatných komponentov pruženia každých 20 000 km a dodatočne pri sezónnej výmene pneumatík alebo pred dlhšími plánovanými jazdami.  



Funkcie tlmiča nárazov
Tlmiče sú hydraulické prvky, ktorých princíp činnosti úzko súvisí s mechanikou tekutín a fyzikálnym procesom, ktorý v nich počas prevádzky prebieha. Pri pohybe piestnej tyče sa uvoľňuje kinetická energia, ktorá sa hydraulickým odporom vytváraným vo ventiloch mení na teplo. Tlmiče nárazov používané v automobiloch fungujú ako klasické tlmiče vibrácií zodpovedné za ich pohlcovanie. Bez ohľadu na použité typy tlmičov sú ich funkcie prísne definované a tieto prvky priamo určujú bezpečnosť vozidla na cestách.

Základné úlohy tlmičov sú :
  • potlačenie vibrácií spôsobených pohybom auta po nerovnom povrchu,
  • zabezpečenie neustáleho kontaktu kolesa s povrchom vozovky,
  • stabilizácia vozidla pri zatáčaní alebo pri náhlej zmene smeru jazdy,
  • priamy vplyv na komfort a bezpečnosť jazdy,
  • zabezpečenie správnej činnosti brzdového systému.
Pohybom auta na opotrebovaných tlmičoch vystavujeme seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky mnohým situáciám, ktoré sú často podceňované. 

Jedným z najväčších nebezpečenstiev jazdy s opotrebovanými tlmičmi je zníženie brzdnej účinnosti vozidla. Počas tohto manévru sa koleso zdvihne od zeme, čo má za následok nedostatok trvalého kontaktu s povrchom vozovky, čo výrazne znižuje účinnosť brzdenia. Vzdialenosť potrebná na úplné zastavenie auta sa drasticky zväčšuje, pri rýchlosti 50 km/h dokonca o 2-3 metre. Narušené je aj správne fungovanie systémov ABS, hnacieho ústrojenstva ASR a systému kontroly trakcie ESP. Pri brzdení sa ponára aj predná časť auta a pri akcelerácii klesá zadná časť auta, čo môže spôsobiť veľké nepohodlie pri riadení a viesť k strate stability a kontroly nad vozidlom.

Spomeňme si aj na výrazné zhoršenie jazdného komfortu, na ktorý majú priamy vplyv tlmiče. Riadenie takéhoto auta výrazne zhoršuje vnímanie vodiča a ovplyvňuje jeho únavu. Dôsledky toho môžu byť tragické. 

Poškodené tlmiče v aute ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky najmä pri jazde po zotmení so zapnutými stretávacími svetlami. Zvýšené vibrácie a kývanie karosérie výrazne narúšajú správnu činnosť samonivelačných snímačov svetlometov, čo môže spôsobiť nevhodný uhol dopadu svetla a tým oslňovať protiidúcich vodičov. Takáto situácia je priamou hrozbou v cestnej premávke.

Vodiči, ktorí zanedbávajú kontrolu tlmičov vo vozidle, sa vystavujú aj dodatočným nákladom súvisiacim s poškodením iných komponentov. 

Zvyšovanie amplitúdy vibrácií má deštruktívny účinok na spolupracujúce prvky v závesnom systéme. Pružiny odpruženia pravdepodobne zlyhajú, najmä kvôli usadzovaniu alebo dokonca praskaniu vinutia. Takáto situácia je nepriaznivá aj pre prvky horných upevnení, ktoré sa vplyvom vyššieho zaťaženia častejšie poškodzujú. To má citeľný vplyv na kvalitu jazdy a komfort auta.

V systéme zavesenia spôsobuje nedostatočné pohlcovanie vibrácií a nárast zaťaženia a vibrácií rýchlejšie opotrebovanie kov-gumových puzdier a guľových čapov ramien zavesenia. Ide o častejšiu výmenu týchto prvkov a návštevy dielní, čím vznikajú oveľa vyššie náklady na prevádzku auta.

Vibrácie prenášané na volant spôsobujú rýchlejšie vyťaženie tak kormidlového mechanizmu, ako aj riadiacich tyčí a koncov. To priamo ovplyvňuje kvalitu jazdy a ovládateľnosť auta na ceste.

Zníženie priľnavosti kolies urýchľuje opotrebovanie pneumatík v aute a vibrácie od kolies sa prenášajú cez hnacie hriadele do prevodovky. Týmto spôsobom vystavujeme kĺby konštantnej rýchlosti poškodeniu a výrazne zaťažujeme prevodovku, čo môže viesť k zrýchlenému opotrebovaniu prevodovky a ložísk. Ďalším nepríjemným pocitom môže byť klepanie alebo vŕzganie uvoľnených prvkov tela.