Hlavná stránka Blog Auto-moto magazín Ako rozumne využívať systém štart-stop?

Ako rozumne využívať systém štart-stop?

25. 01. 2023
|
Úlohou štart-stop systému inštalovaného v moderných automobiloch nie je len úspora paliva, ale aj minimalizácia emisií škodlivých výfukových zložiek. Chvíľkové znehybnenie motora počas zastavenia môže byť spočiatku prekvapivé, no po čase sa dá na novú funkciu ľahko zvyknúť. Ako používať systém štart-stop? Overte si, ako využiť všetky výhody systému štart-stop a vyhnúť sa bežným problémom počas jazdy.

Dôvodom, prečo automobilky siahli po funkcii štart-stop, je predovšetkým zníženie spotreby paliva. V štandardizovaných testoch napodobňujúcich mestskú a mimomestskú jazdu umožňuje systém vypínania motora výrazný vplyv na emisie CO2 do ovzdušia, a preto dosahuje lepšie výsledky v rámci európskej emisnej normy. Výhody sú sľúbené aj používateľom áut, ktorí môžu ušetriť na palive.

Stojí za to vedieť, že pri voľnobehu motor spáli od cca 0,5 do 1,5 litra benzínu alebo nafty za hodinu. Keď systém pri čakaní na červenú alebo pri zdvíhaní závory vypne motor, spotreba paliva klesne na nulu. Mnoho vodičov sa však sťažuje, že táto funkcia je pomalá alebo zhasína motor v nevhodných časoch, čo sťažuje jazdu. Vysvetlíme vám, ako bez problémov používať systém štart-stop.



Poškodzuje systém štart-stop motor?
Najväčšiu starosť pri štart-stop systéme robí samozrejme odolnosť komponentov zodpovedných za štartovanie motora, ako aj samotnej pohonnej jednotky. Štartovanie motora je jedným z tých momentov, ktoré majú najväčší vplyv na stav dielov a motory používané na krátke vzdialenosti sa opotrebúvajú oveľa rýchlejšie ako motory používané na diaľnici. V návodoch, ako správne hasiť auto, často nájdete odporúčanie vypínať agregát až po vychladnutí turbodúchadla . Vzniká teda otázka: je systém štart-stop škodlivý pre motor ?

Názory na škodlivosť štart-stop systému sa rozchádzajú a väčšina názorov sa opiera o neoficiálne dôkazy pri jednotlivých modeloch. Oplatí sa však vedieť, že autá vybavené funkciami štart-stop sú špeciálne prispôsobené na väčší počet cyklov. V prvom rade majú AGM alebo EFB batériu , ktorá dobre znáša časté vysoké prúdové zaťaženie a má zvýšenú životnosť. Zmenený je aj alternátor , ktorý má často schopnosť rekuperovať energiu pri brzdení a efektívnejšie dobíja batériu pri nízkych otáčkach. Pod kapotou áut so systémom štart-stopnechýba ani výkonnejší štartér, vybavený pevnejšími ložiskami, zosilneným záberovým mechanizmom a odolnou planétovou prevodovkou.

Kedy sa aktivuje štart-stop?
Malo by sa tiež ujasniť, že systém automatického štart-stop sa neaktivuje v čase, keď by mohol poškodiť motor. Hoci sa táto funkcia aktivuje automaticky po otočení kľúča v zapaľovaní, nezačne okamžite vypínať motor. Štart-stop sa aktivuje len vtedy, keď motor dosiahne prevádzkovú teplotu. Okrem toho je možné systém štart-stop deaktivovať, ak používateľ zapne kúrenie alebo klimatizáciu a zvýši sa potreba energie. To isté sa stane, keď je batéria málo nabitá.

Kedy sa aktivuje štart-stop počas jazdy? Vo vozidlách s manuálnou prevodovkou sa motor zastaví, keď vodič zaradí neutrál a uvoľní spojku. V praxi sa to najčastejšie stáva na semafore, na železničnom priecestí alebo v zápche. Systém však nevypne motor, keď vodič čaká na križovatke, aby sa zaradil do premávky a po celý čas má nohu na pedáli spojky. Pri modeloch s automatickou prevodovkou je deaktivácia motora systémom štart-stop ešte rýchlejšia. Tento systém vypne motor pri zastavení auta a silnejšom stlačení brzdového pedálu . Takže to stojí za pocit, keď náhodou dokáže udržať plynulú jazdu.

Ako naštartovať auto na štart-stop?
Pre vodičov, ktorí ešte nešoférovali auto so štart-stop systémom, môže byť prvá jazda stresujúca. Zhasnutie motora okamžite spomenie na poruchu alebo zhasnutie motora pri rozjazde. Našťastie je ovládanie auta s funkciou štart-stop veľmi jednoduché. Motor sa automaticky naštartuje po uvoľnení brzdy (automatické) alebo stlačení spojky (manuálne). Vo väčšine modelov sa to deje tak rýchlo a hladko, že sa to stáva takmer nepostrehnuteľné. Nemusíte sa teda pýtať, ako naštartovať auto na štart-stop – systém urobí všetko za vás.

Ako používať systém štart-stop?
Snímanie momentu, kedy je aktivovaný štart-stop, je kľúčom k efektívnej a dynamickej jazde. Aby ste mohli využiť výhody systému, ktorý vám umožní ušetriť niekoľko stoviek zlotých ročne na palive, musíte sa naučiť, ako to funguje. Ak dokážete predpovedať, kedy sa systém spustí a kedy nabehne motor, budete mať svoje auto pod kontrolou. Nie vždy je výhodné znehybniť motor. Ak zhasne doslova na sekundu, úspora je nulová a zvyšuje sa opotrebenie štartéra, batérie a samotného motora.

Samozrejme, najväčšiu úsporu možno dosiahnuť pri jazde v meste a práve tam sa oplatí využiť funkciu štart-stop. Ak sa pýtate, či je možné vypnúť motor počas státia v zápche, krátka odpoveď znie: áno. Dlhé čakanie v zápchach, semaforoch alebo železničných priecestiach sú typické situácie, kedy nie je potrebný chod motora na voľnobeh. Oneskorenia štart-stop sú také malé, že ani niekoľko metrové stúpanie nie je problémom.

Kedy vypnúť štart-stop?
Treba však spomenúť aj druhú stranu mince, teda situácie, v ktorých je zásah štart-stop zbytočný až nebezpečný. V niektorých jazdných scenároch bude systém blokovania motora iba prekážať a otravovať a v extrémnych prípadoch zabráni manévru. Našťastie sa systém štart-stop dá jednoducho deaktivovať pomocou tlačidla s písmenom A a šípkou v tvare kruhu.

Mnoho vodičov deaktivuje systém v stresových situáciách, napríklad v hustej premávke, na frekventovaných križovatkách, na železničných priecestiach alebo pri zaraďovaní sa do premávky. Vďaka tomu sa vám motor nezasekne, keď je voľná cesta a chcete sa pohybovať dynamicky. Funkciu sa oplatí vypnúť aj vtedy, keď je jazda v zápche veľmi trhavá a vyžaduje časté zásahy. Niekedy zlomky sekundy rozhodujú o možnosti zapojiť sa do premávky alebo prejsť cez križovatku.

Ak vám naopak štart-stop systém nevyhovuje, nevidíte výhody jeho používania a nechcete, aby sa motor vypínal, stačí stlačiť deaktivačné tlačidlo zakaždým, keď začnete svoju cestu. Bohužiaľ, trvalé vypnutie funkcie štart-stop je nemožné alebo prinajmenšom veľmi ťažké.