Hlavná stránka Blog Udalosti a akcie Ako otáčať pneumatiky auta tak, aby sa opotrebovávali rovnomerne?

Ako otáčať pneumatiky auta tak, aby sa opotrebovávali rovnomerne?

09. 02. 2023
|
Pravidelné otáčanie pneumatík umožňuje udržiavať rovnomerné opotrebovanie dezénu všetkých kolies. Schémy rotácie pneumatík sa však líšia v závislosti od typu pneumatík a pohonu auta. Ako otáčať pneumatiky auta v autách s predným náhonom, zadným náhonom a 4x4? Môžete otáčať smerové pneumatiky? Čo sa stane, keď nie sú vymenené celoročné pneumatiky? Odpovedáme na najdôležitejšie otázky.

Dokonca aj opotrebovanie pneumatík ovplyvňuje veľa faktorov. V rámci jednej pneumatiky je rozhodujúci správny tlak , ako aj správna geometria odpruženia . Ak je tlak v pneumatike príliš nízky, bude to mať za následok zvýšené opotrebovanie okrajov pneumatiky. Ak je tlak príliš vysoký, stred behúňa pneumatiky sa nadmerne opotrebováva. Nesprávne nastavenie geometrie bude mať za následok aj nerovnomerné opotrebovanie behúňa. Pravidelným prepumpovaním pneumatík autokompresorom s presným manometrom predídete mnohým problémom.

Prečo sa oplatí meniť pneumatiky?
Myslite na to, že aj správne nahustené a nastavené pneumatiky sa môžu opotrebovať nerovnomerne. Platí to najmä pre autá s predným náhonom, ktoré sa využívajú najmä na diaľniciach. Dlhodobá jazda v priamom smere vedie k nadmernému odieraniu len jednej hrany dezénu – tej otlačenej pri brzdení. Názov tohto fenoménu je prerezávanie pneumatík . Najzreteľnejšie je to vidieť na pneumatikách vlečenej nápravy, teda pri autách s predným náhonom - na zadnej náprave. Hnacia náprava opotrebováva aj druhú hranu blokov dezénu, tú, ktorá funguje pri prenose krútiaceho momentu motora na kolesá.

Aké sú riziká prerezávania pneumatík? Našťastie to nemá vplyv na bezpečnosť jazdy, aspoň nie priamo. Negatívne sa to však odráža na pohodlí. Pneumatiky so zúbkovaným dezénom sú veľmi hlasné a neustále zavýjanie sa odráža na sústredení vodiča za volantom. Existuje mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú zúbkovanie pneumatík, vrátane: tvrdosť zmesi, dezén, vysoký tlak v pneumatikách a stav tlmičov . Tento problém ešte zhoršuje agresívny štýl jazdy a prudké brzdenie , zatiaľ čo dynamické prejazdy zákrutami pomáhajú opotrebovávať zúbky.

Dôvod prečo by ste mali meniť pneumatiky je aj ten , že predné pneumatiky sa opotrebovávajú rýchlejšie ako tie zadné. Absorbujú väčšiu silu pri brzdení, majú na starosti aj zatáčanie a vo väčšine prípadov aj poháňanie kolies. Aby ste udržali sadu pneumatík v dobrom stave, je dobré ich vymeniť. Výnimkou je prípad, keď sú pneumatiky na oboch nápravách rôznych rozmerov a nie je možné zamieňať predné a zadné pneumatiky.



Ako otáčať pneumatiky? Správna rotácia pneumatík
Najúčinnejším spôsobom, ako sa vyhnúť opotrebovaniu behúňa, je pravidelné striedanie pneumatík. Odporúča sa striedať pneumatiky každých 10 000 km. , ale dá sa to urobiť aj pri sezónnej výmene pneumatík. Zapamätať si to stojí aj v prípade celoročných pneumatík , ktoré teoreticky nepodliehajú sezónnej výmene. Miestami otáčania pneumatík sa budú rovnomerne opotrebovávať. Predné pneumatiky si teda zachovajú podobnú výšku dezénu ako zadné, pričom obe hrany dezénových blokov sa zaoblia podobným spôsobom.

Ako otáčať pneumatiky? To závisí od samotných pneumatík, ale aj od typu pohonu. V prvom rade stojí za to venovať pozornosť tomu, či sú pneumatiky smerové. Tento typ dezénu sa môže otáčať len jedným smerom a nastavenie pneumatiky naopak sťaží odtok vody. Spôsob otáčania pneumatík ovplyvňuje aj to, či je auto s predným, zadným alebo 4x4.

Ako vymeniť symetrické a asymetrické pneumatiky?
Väčšina áut je vybavená pohonom dvoch kolies, takže výmena pneumatík bude vyzerať takto. Spočíva v posunutí zadných pneumatík dopredu a analogicky aj predných pneumatík dozadu. V prípade symetrických a symetrických pneumatík to možno urobiť bez demontáže pneumatík z ráfikov. Smer otáčania pneumatík sa však líši v závislosti od typu pohonu.

V autách s pohonom predných kolies jazdia predné pneumatiky rovnobežne so zadnými. To znamená, že predné ľavé koleso by malo byť na mieste zadného ľavého kolesa. To isté platí pre pravé predné koleso. Rozdiel je vo výmene zadných kolies, ktoré sú viac vystavené zúbkovaniu. V ich prípade je tiež potrebné obrátiť smer valcovania. Zadné ľavé koleso je preto potrebné umiestniť na miesto predného pravého kolesa a zadné pravé - na miesto predného ľavého. Tieto pneumatiky sa teda menia diagonálne naprieč autom.

Rotácia asymetrických a symetrických pneumatík v aute so zadným náhonom je podobná, ale s opačným poradím. Sú to zadné pneumatiky , ktoré sa pohybujú rovnobežne s prednou nápravou, pričom zachovávajú rovnakú stranu auta, zatiaľ čo predné kolesá sa otáčajú diagonálne. Pozor! Ak prenášate asymetrické pneumatiky z ráfika, dbajte na správne nastavenie. Asymetrické pneumatiky majú vnútro a vonkajšok, ktoré sa líšia typom dezénu. Obe strany pneumatiky sú označené zvnútra a zvonku výrobcom.

Smerové otáčanie pneumatík
Vyššie uvedený spôsob otáčania pneumatík nie je možný pri smerových pneumatikách. V tomto prípade nie je možné zmeniť smer otáčania, takže výmena pneumatík diagonálne bez ich demontáže z ráfika nie je možná. Najčastejšie používané otáčanie smerových pneumatík je jednoduché prezutie kolies prednej nápravy dozadu a zadných kolies dopredu. Smer zmien je paralelný, t.j. predné ľavé koleso nahrádza ľavé zadné koleso a naopak. Vďaka tomu sa rovnomerne opotrebúvajú pneumatiky oboch náprav a navyše minimalizujete zúbkovanie pneumatík vlečenej nápravy. Ak chcete vymeniť pneumatiky smerovo diagonálne, musíte ich odstrániť z ráfikov.

Výmena pneumatík na aute 4x4
Schéma otáčania pneumatík v automobiloch s pohonom všetkých štyroch kolies zohľadňuje zmenu smeru otáčania všetkých štyroch kolies. To znamená, že kolesá sú posunuté diagonálne, v tvare písmena X. To je možné len v prípade symetrických a asymetrických pneumatík rovnakého rozmeru. Smerové pneumatiky nemôžu zmeniť smer otáčania, takže ak ich chcete natočiť diagonálne, budete musieť odstrániť ráfiky. Ak je vozidlo vybavené pneumatikami iného rozmeru vpredu a vzadu , je možné ich zamieňať len v rámci jednej nápravy.

Pravidelné striedanie pneumatík je najlepší spôsob, ako ich udržať v dobrom stave čo najdlhšie. Nerovnomerné opotrebovanie dezénu môže spôsobiť, že pneumatika nebude použiteľná, aj keď je hĺbka dezénu normálna. Záchranou pre silne zúbkované pneumatiky je zdrsnenie, teda mechanické obrúsenie poškodenia, ktoré však samozrejme výrazne skracuje životnosť pneumatiky. Náklady na zdrsnenie jednej pneumatiky sú približne 10-20 €.