Hlavná stránka Blog Novinky Aké sú riziká jazdy príliš nízkou rýchlosťou?

Aké sú riziká jazdy príliš nízkou rýchlosťou?

21. 03. 2023
|
Kategória Novinky
Ekologická jazda sa často stotožňuje s jazdou pri nízkej rýchlosti. Dôsledky príliš nízkych otáčok sú však veľmi nákladné. Vibrácie pociťované počas jazdy jasne naznačujú, že motor je preťažený a nepracuje v patričnom rozsahu otáčok. Aké sú riziká jazdy pri príliš nízkych otáčkach motora a prečo by ste sa jej mali vyhýbať?

K udržaniu nízkych otáčok motora nabádajú nielen inštruktori autoškoly či odborníci na ekojazdu, ale dokonca aj automobilky. Vo väčšine nových modelov je nainštalovaný systém nazývaný eco nanny, ktorý vodičovi signalizuje, kedy má preradiť na vyšší prevodový stupeň. Niektoré ovládače motora sú nakalibrované tak, že radenie prevodových stupňov sa odporúča už pri 1500 ot./min. Bežné je aj to, že počítač nabáda k jazde na najvyšší prevodový stupeň aj pri rýchlosti 50 km/h, keď sa ukazovateľ tachometra sotva vznáša nad číslom 1.

Príliš skoré radenie je nebezpečné pre pohonný systém a môže viesť k poruchám, no predovšetkým znižuje bezpečnosť. Príliš nízka rýchlosť bráni vodičovi rýchlo reagovať, čo si vyžaduje dynamické zrýchlenie. V dôsledku toho môže byť vyhýbanie sa kolízii alebo dostať sa zo šmyku oveľa ťažšie.



Príliš nízke otáčky motora - čo to je?
Čo sú však príliš nízke otáčky motora? Nie je možné uviesť konkrétnu hodnotu, pri ktorej by sa malo preraďovať. Závisí to od konštrukcie motora, konkrétne od rozsahu užitočných otáčok. Benzínové motory môžu byť zvyčajne priskrutkované oveľa vyššie ako dieselové motory. Týka sa to najmä atmosférických benzínových motorov typických pre japonský motorizmus. Takéto konštrukcie dosahujú maximálny krútiaci moment vo vyšších registroch ako dieselové motory.

To, či je motor vybavený turbodúchadlom alebo nie , tiež ovplyvňuje rozsah optimálnych otáčok motora . Preplňovanie turbodúchadlom dodáva motoru vysoký krútiaci moment od približne 1 500 otáčok za minútu, čo umožňuje rýchlejšie radenie prevodových stupňov. V autách s turbom je možné jazdiť v nízkych otáčkach. Diesel s turbínou má vysoký krútiaci moment, takže vodič nepocíti nedostatok výkonu ani horšie zrýchlenie. Výnimkou sú jednotky s veľkou tzv turbo lag, teda oneskorenie štartovania rotora turbodúchadla.

Vibrácie v nízkych otáčkach vám napovedia, že motor je preťažený . Vibrácie a rezonancie prvkov auta sa môžu objaviť aj pri autách s benzínovým motorom, ktoré sa vyznačujú vyššou kultúrou práce. Trhanie pri jazde v nízkych otáčkach vedie k drahým poruchám, preto sa ho neoplatí podceňovať.

Aké sú riziká jazdy príliš nízkou rýchlosťou?
Hlavnou hrozbou pre spaľovací motor pri jazde v príliš nízkych otáčkach je nadmerné preťažovanie systému kľuka-piest. Výkon motora je výsledkom krútiaceho momentu a otáčok, takže čím pomalšie sa kľukový hriadeľ otáča, tým silnejšie je potrebné stlačiť piesty, aby sa zachoval rovnaký výkon potrebný na udržanie rýchlosti alebo zrýchlenie auta. Výsledkom pokusu o jazdu do kopca v nízkych otáčkach je teda veľký tlak na piesty, ojnice a ložiská . Porucha ktoréhokoľvek z týchto komponentov je nákladná a vyžaduje si generálnu opravu motora.

Zvýšená spotreba oleja
Dlhodobé namáhanie systému kľuka-piest môže viesť nielen k zadretiu, ale aj k nadmernej vôli. Dôsledkom práce piestov v šikmej osi je nerovnomerné opotrebovanie piestnych krúžkov a valcov . Najčastejšie sa táto porucha prejavuje zvýšenou spotrebou motorového oleja a časom aj horšou kompresiou motora. Okrem toho, ak sú otáčky na studenom motore príliš nízke, usadeniny sa hromadia aj na citlivých komponentoch motora, ako sú piestne krúžky, vačkové hriadele a ventily. To len zvyšuje spotrebu oleja a urýchľuje deštrukciu motora.

Poškodenie dvojhmotového zotrvačníka
Dvojhmotový zotrvačník sa používa hlavne v dieselových motoroch a je navrhnutý tak, aby minimalizoval vibrácie pri voľnobehu. Dvojhmotový zotrvačník pomocou dvoch samostatných hmôt tlmených pružinami pohlcuje vibrácie, ktoré sa prenášajú z motora na prevodovku a karosériu. Vibrácie pri jazde v nízkych otáčkach teda môžu naznačovať, že tzv dvojhmotnosť. Ďalším charakteristickým príznakom zlyhania je trhanie pri rozjazde. Jazda na príliš vysokom prevodovom stupni urýchľuje opotrebovanie dvojhmotových pružín, preto sa oplatí udržiavať otáčky, ktoré negenerujú vibrácie.

Vytiahnutá rozvodová reťaz
Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, časový reťazec nie je večný. Podlieha pravidelnej výmene, rovnako ako rozvodový remeň . Pri niektorých modeloch je životnosť reťaze veľmi krátka a dosahuje približne 60 000 hodín. km. Je to tak napr. pre prvú generáciu BMW radu 1 s motorom 116i. Udržaniu reťaze v dobrom stave nepomáha ani jazda príliš nízkou rýchlosťou. Príčiny poruchy motora sú najčastejšie preskočenie natiahnutej reťaze alebo nesprávna synchronizácia ventilov.

Porucha turbodúchadla
Príliš nízke otáčky na studenom motore tiež silne ovplyvňujú stav turbodúchadla. Aby sa generovalo preplňovanie turbodúchadlom, musí byť turbínové koleso roztáčané výfukovými plynmi a pri nízkych otáčkach je to ťažké. V dôsledku toho klesá výkon motora a paradoxne môže stúpať spotreba paliva. Nízke otáčky tiež prispievajú k hromadeniu karbónových usadenín vo vnútri turbodúchadla. V extrémnych prípadoch dochádza k zablokovaniu lopatiek turbodúchadla a poškodeniu súčiastky.

Opotrebenie držiaka motora
Pri jazde na vysokom prevodovom stupni sa mučia uloženia motora a prevodovky . Vysoký prevodový pomer nadmerne zaťažuje celý systém a kľukový hriadeľ motora musí prenášať neúmerne vysoký krútiaci moment. V kombinácii so silnými trhnutiami a vibráciami to vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu elastických vankúšov, na ktorých je namontovaný motor a prevodovka. Opotrebenie vankúšov si všimnete napr. po vibráciách a pohyboch radiacej páky, ako aj trhnutí pri štartovaní a vypínaní motora .

Nízke otáčky motora môžu viesť k množstvu rôznych porúch. Väčšina z nich generuje značné náklady. Aby ste tomu zabránili, nezabudnite pri predbiehaní, dynamickej akcelerácii alebo stúpaní do kopca podradiť. Vyhnite sa tiež jazde na príliš vysokom prevodovom stupni, ktorý poškodzuje hnacie ústrojenstvo. Rovnováha medzi nízkou spotrebou paliva a maximálnou životnosťou motora umožní oveľa väčšie úspory ako zle chápaná ekologická jazda. Tiež sa uistite, že rozsah otáčok je vhodný pre vaše auto. Moderné motory vyvíjajú vysoký krútiaci moment už pri 1500 ot./min.