Hlavná stránka Blog Novinky ABS, ESP, EBD a ďalšie skratky. Aké sú tieto systémy a ako fungujú? Praktický sprievodca

ABS, ESP, EBD a ďalšie skratky. Aké sú tieto systémy a ako fungujú? Praktický sprievodca

08. 02. 2023
|
Kategória Novinky
Rôzne automobilové systémy sú označené troj- a štvorpísmenovými skratkami. Veľmi často ani v popisoch zariadení nie sú tieto názvy rozvinuté a stojí za to sa s nimi zoznámiť. Aké sú tieto systémy? Ako fungujú? Predstavujeme praktického sprievodcu skratkami elektronických systémov.

Je ťažké si predstaviť moderné autá bez moderných elektronických systémov, ktoré sú zodpovedné najmä za bezpečnosť. Mnohé z nich sú už povinnou výbavou každého auta predávaného v Európe či Spojených štátoch. Preverme si, ako fungujú a za čo sú zodpovední.

V tejto recenzii sa zameriame na najpopulárnejšie a najznámejšie systémy. Stojí za zmienku, že v rôznych autách sa môžu nazývať inak, pretože výrobcovia automobilov chcú pridať niečo od seba a odlíšiť sa od konkurencie. Je zaujímavé, že tieto systémy často nevymýšľajú a vyrábajú nie koncerny zaoberajúce sa montážou automobilov, ale nezávislé spoločnosti. Najlepším príkladom je ABS, ktoré bolo prvýkrát implementované v britskom Jensens spoločnosťou Dunlop a potom vyvinuté spoločnosťou Bosch. Práve táto nemecká spoločnosť dodáva systém rôznym výrobcom áut.

ABS je už štandardom
Keď už sme pri ABS , vysvetlíme si, ako to funguje. Pri brzdení sa môžu kolesá zablokovať a auto potom dokonca pláva – hoci nekontrolovateľne – po ceste, najmä na šmykľavej. Antiblockiersystem - z nemčiny, ano antiblokovací systém - z angličtiny zabraňuje zablokovaniu kolies pri brzdení, pričom pulzuje jeho sila. Toto pulzovanie môžete cítiť aj na brzdovom pedáli stlačenom úplne dole. ABS nemusí nutne skrátiť brzdnú dráhu, to nie je to, čo má robiť. Má umožniť vyhnúť sa prekážke s brzdovým pedálom prilepeným k podlahe. Napriek brzdeniu zostáva auto stabilné a umožňuje vykonávať manévre.

Niektorí vodiči si myslia, že ABS je slabý systém, pretože vedia brzdiť v impulzoch. Áno, môžu - ale nie niekoľkokrát za sekundu. Okrem toho na klzkom povrchu (sneh, ľad, blato) dokáže ABS skutočne predĺžiť brzdnú dráhu , ale auto zostáva stále ovládateľné. Na prekážku pravdepodobne narazíme najlepšie chránenou prednou časťou auta, nie bočnou. Na druhej strane na suchom alebo vodou pokrytom povrchu dokáže ABS výrazne skrátiť brzdnú dráhu.

BAS - doplnok k ABS
Brzdový asistenčný systém (BAS, BA alebo MBA) bol vytvorený s cieľom vyrovnať podmienky pre vodičov a podporiť ABS. Po zavedení ABS sa ukázalo, že pulzujúci brzdový pedál je pre niektorých vodičov takým prekvapením, že znižujú brzdnú silu. Druhá vec je sila samotného vodiča. Menší a slabší človek nemá šancu stlačiť brzdový pedál tak silno ako veľký silný vodič. Účelom systému BAS je kontrolovať silu a rýchlosť brzdenia. Ak je táto reakcia rýchla, nervózna, samotný BAS pridáva viac sily, než je vodič schopný vložiť do tejto činnosti. To znamená, že v núdzi sám stlačí brzdy až na doraz.

Najnovšie verzie BAS v spojení s kamerami a radarmi sú tiež schopné rozpoznať prekážku na ceste a automaticky zabrzdiť. Aj keď vodič neurobí žiadnu akciu, auto ho nenechá havarovať. Tieto systémy nie sú dokonalé, no neustále sa vyvíjajú a zdokonaľujú.

EBD – ďalší brzdový systém
Electronic Brakeforce Distribution je systém, ktorý automaticky reguluje brzdnú silu jednotlivých kolies. Prečo? Pretože podložky a kotúče môžu byť opotrebované nerovnomerne, pretože strmene môžu pracovať s trochu inou silou. Vďaka tomu môže auto pri prudkom brzdení jednoducho vychýliť na jednu stranu. EBD vám bráni uniknúť z vášho jazdného pruhu. Systém spolupracuje s ABS.



ESP – podceňované ľuďmi so „športovým“ nádychom
Elektronický stabilizačný program je systém, ktorý zabezpečuje, že sa nepošmykneme. Analyzuje dáta zo senzorov a keď zaznamená šmyk, stabilizuje jazdnú stopu. Za týmto účelom pribrzdí jedno alebo viac kolies a môže tiež mierne priškrtiť výkon motora. Úlohou vodiča je v tomto prípade mierne protismerovať a vrátiť sa do správnej stopy. Nie je známe, koľko životov už ESP zachránilo, no číslo je určite významné.

ESP občas kritizujú vodiči, ktorí chcú niekedy jazdiť tvrdšie, pretože dusí ich nadšenie a snaží sa nepriviesť ku šmyku. Omyl – veľa ľudí by bez tohto systému nedokázalo jazdiť na vysokovýkonných autách.

ESP je teraz štandardnou výbavou väčšiny nových áut. Preto stojí za to pochopiť, ako to funguje a prečo. Aktivuje nedotáčavosť (keď nám uniká predná časť auta) aj pretáčavosť (keď hádže zadok). Ďalšie názvy pre EPS sú VSC, DSC, VSA alebo PSM.

Lane assist – môže vás vystrašiť
Nejeden vodič dostal strach, keď systém Lane Assist, niekedy nazývaný aj AFIL, prvýkrát zafungoval. Je to jednoducho systém, ktorý upozorňuje na nekontrolované zmeny jazdného pruhu. Ak nemáme zapnutú smerovku a auto sa stiahne do vedľajšieho pruhu, systém zapípa, rozsvieti sa kontrolka, vie zapnúť aj vibrácie volantu či sedadla.

Podobným systémom je BLIS, čiže „side assist“. Najčastejšie ide o oranžovú kontrolku vo vonkajšom zrkadle, ktorá upozorňuje, že v tzv v mŕtvom uhle je vozidlo.

Aby bola jazda ľahká, ľahká a príjemná
K systémom zaisťujúcim bezpečnosť cesty treba pridať niekoľko ďalších, ktoré ju majú vodičovi spríjemniť a odbremeniť. Patrí medzi ne napríklad tempomat, ktorý je v súčasnosti nahradený „ aktívnym tempomatom “, najčastejšie ponúkaným pod označením ACC. Ide o adaptívny tempomat, ktorého úlohou je udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho auta. Umožňuje vám nastaviť si nastavenú vzdialenosť a držať sa jej. Ak spomalí auto pred nami, spomalí aj naše. Ak prestane, naši budú reagovať rovnako. Predĺžené verzie umožňujú nielen zastaviť za autom stojacim na semaforoch, ale zároveň sa aj dať do pohybu.

Tento systém často spolupracuje s TSR ( Traffic Sign Recognition ). Ako už názov napovedá, je to všetko o rozpoznávaní dopravných značiek. Jednoduché systémy zobrazujú upozornenia na palubnej doske, pokročilejšie dokážu rýchlosť prispôsobiť značkám. Existujú aj také, ktoré automaticky znížia rýchlosť pred križovatkou pred vami. Sťahujú dáta aj z GPS a jednoducho vedia, že tu treba spomaliť.

Stojí za to pamätať, že nové systémy sa objavujú stále, ale nie okamžite idú do sériovej výroby. Najprv sa inštalujú do najdrahších modelov, potom postupne do kompaktných áut. Vyššie sme predstavili princíp fungovania tých, ktoré sú v súčasnosti najpopulárnejšie.