Hlavná stránka Blog Novinky 5 porúch automatickej prevodovky

5 porúch automatickej prevodovky

25. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Automatická prevodovka výrazne uľahčuje jazdu najmä v mestskej premávke. Umožňuje vyšší komfort jazdy a vďaka tomu, že odbremení vodiča od manuálneho radenia prevodových stupňov, umožní vám sústrediť sa na dôležitejšie záležitosti. Problém nastáva, keď hrudník začne generovať problémy. Aké sú príznaky chybnej automatickej prevodovky?

Poruchy automatickej prevodovky nie sú vždy na prvý pohľad viditeľné. Obľúbeným podvodom dílerov je povedať „tento chlap je taký“. Malo by sa však pamätať na to, že moderné automatické prevodovky by mali fungovať hladko a bez trhania, takže by ste sa nemali nechať oklamať. Náklady na opravu automatickej prevodovky môžu dosiahnuť niekoľko tisíc zlotých, čo v niektorých prípadoch prevyšuje hodnotu auta. Ako sa nenechať oklamať? Vysvetlíme, ako zistiť, kedy je potrebné vymeniť prevodovku a ako skontrolovať stav automatickej prevodovky .



Aké sú príznaky poškodenej prevodovky? 5 bežných príznakov poruchy

Jazda v aute s funkčnou automatickou prevodovkou je čistá radosť. V moderných automobiloch je moment štartu z miesta veľmi hladký a zmeny prevodových stupňov sú sotva viditeľné. Najmä ak má automat osem rýchlostí a vždy si udržiava optimálny rozsah využiteľných otáčok. Bohužiaľ, poškodenie automatickej prevodovky je celkom jednoduché. Nie každý vodič vie, čo sa v aute s automatickou prevodovkou robiť nedá a následky nesprávnej prevádzky môžu byť viditeľné už po niekoľkých desiatkach tisíc kilometrov. Aké sú príznaky chybnej automatickej prevodovky? Tu je 5 príznakov, ktoré by vám mali v hlave rozsvietiť červené svetlo.

1. Problémy s nahrávaním režimov jazdy
Chvíľka zvolenia jazdného režimu trvá veľmi krátko, preto mu veľa vodičov nevenuje pozornosť. O stave súčiastky však môže veľa napovedať správanie prevodovky pri radení do D alebo R. Silne citeľné trhanie pri státí nemusí vždy znamenať poruchu samotnej prevodovky. Často je dôvodom trhania opotrebovanie prevodovky alebo držiakov motora. Ak však pri prepínaní polohy zdviháka zaznamenáte dodatočný odpor alebo nemožno vstúpiť do režimu spätného chodu, nezaobíde sa to bez hĺbkovej diagnostiky v autodielni.

2. Trhne pri rozjazde
Mal by sa stroj pohybovať sám? Áno, po uvoľnení brzdy by sa auto malo automaticky začať „plaziť“. Môže sa automatika vypnúť pri rozjazde? Nie, teoreticky je to nemožné. Princíp činnosti automatickej prevodovky, ako aj menič krútiaceho momentu, ktorý s ňou spolupracuje , sa líši od princípu manuálnej prevodovky. Kvapalinové spojky spolupracujúce s automatmi nemajú trecie obloženia známe z klasických spojok. Nahrádza ich kvapalina, napríklad voda, olej alebo emulzia, ktorá je zodpovedná za prenos krútiaceho momentu medzi kľukovým hriadeľom motora a prevodovkou.

Chýbajúce tuhé spojenie prakticky znemožňuje priškrtiť motor – pri zvýšenej záťaži elektronika jednoducho zvýši otáčky motora. Okrem toho poskytuje veľmi plynulý rozbeh, vyplývajúci z prirodzeného preklzovania spojky. Trhnutie pri štartovaní preto môže naznačovať poruchu meniča krútiaceho momentu. V dvojspojkových a sekvenčných prevodovkách, ktoré používajú automatizovanú spojku, môže dôjsť k trhaniu, ale malo by byť veľmi mierne.

3. Preklzávanie ozubených kolies
Porucha meniča krútiaceho momentu vedie v mnohých prípadoch aj k preklzávaniu prevodových stupňov a pomalému radeniu. Trochu to pripomína opotrebovanie trecích obložení klasickej spojky ovládajúcej manuálnu prevodovku. Tento typ poruchy znamená, že výkon motora nie je plne prenášaný na kolesá, takže auto môže stratiť dynamiku a spotrebuje viac paliva. Ako spoznať poškodenú spojku v automatickom stroji? Niekedy stačí pridať viac plynu, aby ste si všimli poruchu. Ak sa motor dostane do otáčok a nie je podradený a auto nezrýchľuje, preklzávanie spojky je zrejmé.

4. Chaotické radenie
Alarmujúcim príznakom, ktorý vysiela automatická prevodovka, je nepresné radenie. Ak sa vám načasovanie radenia prevodových stupňov zdá nelogické, teda prevodovka radí pri príliš nízkych alebo vysokých otáčkach a neustále podraďuje a preraďuje vyššie, možno tušiť poruchu elektroniky alebo hydrauliky ovládajúcej prevodovku. Nemalo by sa to zamieňať s vlnovitou rotáciou, ktorá skôr indikuje poruchu meniča krútiaceho momentu. Zaseknutie prevodového stupňa alebo pomalé radenie nadol môže byť spôsobené aj opotrebovaním prevodového oleja. Mal by sa vymeniť každých 30-60 tisíc. km, pretože použitý olej môže viesť k zablokovaniu solenoidových ventilov ovládajúcich prevodovku a poškodeniu riadiacej jednotky. Rýchlosť radenia sa oplatí kontrolovať manuálnym radením, čo je pri automate plus aj mínus.

5. Rušivé zvuky
Brúsenie, klepanie a kvílenie automatickej prevodovky sú príznaky, ktoré netreba podceňovať. Niekedy vyplývajú z opotrebovania meniča krútiaceho momentu, no v mnohých prípadoch informujú o nefunkčnosti samotnej prevodovky. Dôvodom rušivých zvukov môže byť únik oleja. Olej v automatickej prevodovke sa nespotrebováva ani nespaľuje ako motorový olej, takže pravidelné dopĺňanie nie je potrebné. Koľko rokov však prevodovka vydrží, závisí od stavu a predovšetkým prítomnosti oleja. Ak je defekt veľký, hrudník začne vyť a vŕzgať. Dlhodobé ignorovanie rušivých zvukov môže viesť k prehriatiu a zadretiu prevodovky.

Ako skontrolovať stav automatickej prevodovky?

Oprava automatickej prevodovky je oveľa drahšia ako oprava manuálnej prevodovky, preto buďte obzvlášť opatrní pri prehliadke modelu s automatickou prevodovkou. Mnohé nedostatky prevodovky spoznáte počas testovacej jazdy. Na čo si dať pozor pri kúpe auta s automatickou prevodovkou?
  1. Ak je prevodovka vybavená mierkou, skontrolujte stav oleja v prevodovke.
  2. Pozrite sa pod auto, aby ste sa uistili, že na prevodovke nie sú známky úniku oleja.
  3. Skontrolujte, či všetky režimy prevodovky vstupujú bez odporu alebo trhania.
  4. Počas skúšobnej jazdy sa uistite, že rozjazd a radenie prevodových stupňov sú plynulé.
  5. Otestujte si rôzne jazdné scenáre, napríklad pokojné a dynamickejšie rozbiehanie, pomalé rolovanie v premávke, podraďovanie po dosiahnutí križovatky.
  6. Ak je motor už zahriaty, vykonajte kick-down, teda dynamické podradenie. Za týmto účelom stlačte plynový pedál s maximálnou silou, kým nepocítite charakteristické prerušenie. Prevodovka by mala okamžite podradiť o dva alebo aj tri stupne.
  7. Vypnite autorádio a počúvajte rušivé zvuky. Môžu sa objaviť nielen pri akcelerácii, ale aj pri brzdení motorom alebo pri státí.
  8. Ak má prevodovka ďalšie režimy, napríklad športový, ekonomický, zimný alebo brzdenie motorom, skontrolujte každý z nich.
Poznať príznaky poškodenej automatickej prevodovky a nefunkčného meniča krútiaceho momentu, identifikovať poruchu by pre vás nemal byť problém. Nenechajte sa presvedčiť, že nelogické alebo nepohodlné ovládanie stroja je jeho prirodzenou vlastnosťou. Moderné prevodovky sú také presné a vyspelé, že práca všetkých komponentov by mala byť počas jazdy takmer nepostrehnuteľná.