Hlavná stránka Blog Auto-moto magazín 12 dôvodov vyššej spotreby paliva auta

12 dôvodov vyššej spotreby paliva auta

27. 01. 2023
|
Náhle zvýšenie spotreby paliva nemusí vždy znamenať zmenu štýlu jazdy. Často sú zodpovední za menšie či väčšie nedostatky súvisiace s autom. Na aké komponenty sa oplatí pozerať, keď palivomer klesá rýchlejšie ako zvyčajne? Tu je 12 podozrivých, z ktorých by sa mohla stať skôr chuť na benzín alebo naftu.

Čo je zodpovedné za spaľovanie v aute? Na rozdiel od zdania nezáleží len na objeme motora či dodržiavaní pravidiel ekologickej jazdy. Na množstvo spotrebovaného benzínu či nafty má veľký vplyv samotný stav auta. Niektoré chyby a nedostatky môžu výrazne zvýšiť chuť do paliva, a to aj o niekoľko desiatok percent. Druhým faktorom je nepredvídaný odpor, ktorý vzniká pri nesprávnom používaní auta. Sledovanie merača spotreby paliva vám umožní odhaliť nezrovnalosti aj na takých zdanlivo nesúvisiacich miestach, ako je zavesenie alebo brzdový systém vozidla.

Čo zvyšuje spotrebu paliva v aute?
Ako je známe, sľuby výrobcu ohľadom úrovne spotreby paliva pomerne často vychádzajú z reality. Niektorí výsledky podceňujú aj o niekoľko desiatok percent. Vyhlásenia výrobcov sú založené na meraniach v súlade s normou WLTP, ktorá vstúpila do platnosti v roku 2018, no stále neumožňuje zohľadniť všetky faktory. Čo ovplyvňuje skutočnú spotrebu paliva? Tu je 12 vecí, ktoré môžu byť zodpovedné za nárast spotreby paliva.

1. Zmena štýlu jazdy

Prečo začalo auto viac dymiť? Prvá vec, ktorá vás napadne, je zmena štýlu jazdy. Niekedy je ťažké si to všimnúť, pretože nikto nemyslí na to, ako silno stláča plynový pedál a na aké otáčky motor zrýchľuje. Ak však máte v poslednom čase menej času, častejšie odchádzate do práce na poslednú chvíľu a snažíte sa vynahradiť si neskoré dochádzanie, nárast spotreby paliva neprekvapí. Neplynulá jazda je jedným z faktorov, ktoré majú najväčší vplyv na spotrebu paliva.

Dôvodom, prečo auto prejavuje väčší apetít po benzíne či oleji, je aj zmena dennej trasy. Presun z predmestia či vidieka do veľkého mesta je spojený s častejšou jazdou v zápchach, takže ťažko možno očakávať, že auto bude toľko horieť. Zaujímavé je, že opačná situácia môže platiť pri silne namáhaných trojvalcových preplňovaných motoroch. Tieto agregáty v mestských podmienkach spaľujú málo, no na diaľniciach rapídne zvyšujú dopyt po palive.

2. Nízky tlak v pneumatikách

Prozaickým dôvodom zvýšenej spotreby paliva je príliš nízky tlak v pneumatikách. Rozdiel je citeľný, pretože dodatočný valivý odpor môže zvýšiť spotrebu paliva až o 20 %. Zmena tlaku nemusí byť veľmi veľká – na zmenu výsledkov spaľovania stačí rozdiel cca 0,2-0,5 baru. Oplatí sa preto pravidelne merať tlak v pneumatike a hustiť ju kompresorom, najmä po poklese teploty. Pri kúpe novej sady pneumatík dbajte na spotrebu paliva. Príčina zvýšenej spotreby paliva môže spočívať aj v nesprávnej geometrii zavesenia, ktorá vytvára neočakávaný odpor pneumatík.

3. Poškodená lambda sonda alebo znečistený prietokomer

Náhle zvýšenie spotreby paliva je znakom toho, že sa oplatí skontrolovať činnosť prietokomeru a lambda sondy . Oba prvky sa podieľajú na výbere stechiometrického pomeru zmesi vzduch-palivo. Toto je koncentrácia, ktorá zaručuje úplné spálenie paliva. Znečistenie platinového drôtu prietokomeru alebo vyhorenie lambda sondy umiestnenej vo výfukovom systéme môže narušiť hodnoty snímačov. Výsledkom je, že počítač ECU nie je schopný presne dávkovať palivo. Porucha lambda sondy môže zvýšiť spotrebu paliva až o 50 %.

4. Opotrebované vstrekovače

Vyššia spotreba paliva v aute ako zvyčajne môže byť spôsobená opotrebovanými vstrekovačmi . To platí najmä pre dieselové motory, kde je presnosť dávkovania paliva mimoriadne dôležitá. Účinok tzv nalievanie vstrekov, teda priveľa paliva, je čierny mrak vychádzajúci z výfuku pri akcelerácii. Ďalšie príznaky poruchy injektora zahŕňajú: drsný chod motora na neutrál, zhasínajúci motor a zápach paliva vychádzajúci spod kapoty.

5. Zadreté brzdy

Ak sa na jar zvýši potreba paliva, oplatí sa skontrolovať stav brzdového systému . Práve po zime sa najčastejšie objavuje problém so zadretými brzdovými strmeňmi . Ak sa piest brzdy úplne nezasunie a doštička naďalej tlačí na kotúč, strata energie môže byť veľmi vysoká. Ešte horšie je, že táto porucha môže viesť k prehriatiu bŕzd. V čiernom scenári to môže viesť k zablokovaniu kolesa počas jazdy. Podobná hrozba existuje aj v prípade zadretia ložiska kolesa .

6. Dodatočný odpor vzduchu

Najviac podceňovaným faktorom ovplyvňujúcim spotrebu auta je odpor vzduchu. Dokonca aj otvorené okná môžu zvýšiť úroveň horenia o niekoľko percent. Ešte väčší rozdiel si všimnete, keď na strechu namontujete nosič, strešný box alebo bicykel. Odpor vzduchu rastie exponenciálne s rýchlosťou auta, takže najvyšší nárast spotreby zaznamenáte na diaľnici či rýchlostnej ceste.

7. Klimatizácia auta zapnutá

Výhody jazdy so zapnutou klimatizáciou sú zrejmé, no treba pripomenúť aj jej nevýhody. Na rozdiel od zdania ide o zariadenie s vysokou spotrebou energie, ktorá sa v automobiloch samozrejme vyrába z paliva. Používanie klimatizácie môže zvýšiť spotrebu paliva až o 12 % a čím menšie auto a motor, tým väčší rozdiel. Ako znížiť spotrebu paliva? Pred výjazdom na cestu je dobré si interiér predchladiť. Stačí otvoriť okná a vyfúknuť horúci vzduch a záťaž klimatizácie tesne po vzlete bude menšia.

8. Rozladenie systému LPG

Čo môže znamenať vysoká spotreba LPG? Dôvody môžu byť rôzne, no najprv sa treba uistiť, že auto na benzín funguje správne. Samozrejme, že nižšia spotreba benzínu ako plynu je normálna, no veľké rozdiely svedčia o poruche inštalácie. Príčinou môže byť poškodenie reduktora alebo vstrekovačov, ale aj rozladenie systému LPG, čo vedie k jazde na príliš bohatú alebo chudobnú zmes. V druhom prípade sa počítač pokúsi kompenzovať nedostatok paliva dlhším časom vstreku, čím sa zvýši aj spotreba paliva.

9. Príliš viskózny olej

Môže olej zvýšiť chuť do paliva? Ako sa ukazuje, vplyv motorového oleja na spaľovanie benzínu či oleja je najmä v zime výrazný. Olej s vysokou viskozitou poskytuje dodatočnú odolnosť systému kľuka-piest, čo sa premieta do lepších výsledkov spaľovania. Podobné účinky má aj jazda na silne spotrebovaný olej, ktorý môže dokonca viesť k zadretiu motora. Neprirodzene vysoká spotreba paliva sa týka najmä motorov, ktoré boli naliate tzv engine doctor , teda prípravok zabraňujúci netesnostiam, silne zahusťujúci olej. Naštartovanie motora sťaží aj hustý a lepkavý kal počas mrazov.

10. Jazda v režime 4x4

Máte auto 4x4? Uistite sa, že nejazdíte so zapnutým pohonom všetkých kolies. Pohon všetkých štyroch kolies používaný v SUV, terénnych vozidlách, crossoveroch a limuzínach výrazne zvyšuje spotrebu paliva. Väčšina áut určených na jazdu po asfalte je preto väčšinou poháňaná jednou nápravou a tá druhá sa v prípade potreby aktivuje automaticky. V niektorých modeloch si však môžete povoliť možnosť trvalého pohonu všetkých štyroch kolies, čo určite ovplyvní spotrebu paliva.

11. Opotrebované zapaľovacie sviečky

Náhle zvýšenie spotreby benzínu je znakom toho, že sa treba pozrieť na systém zapaľovania. Opotrebované zapaľovacie sviečky nie sú schopné generovať silnú iskru, a preto môže byť spaľovanie zmesi vzduchu a paliva neúplné. Energetické straty sa prejavia zvýšenými údajmi na počítadle spaľovania. Klasické zapaľovacie sviečky by sa mali meniť každých 30-40 tisíc km.  a v autách s montážou LPG - aj každých 15-20 000 km. Väčšiu odolnosť majú irídiové a platinové zátky , ktoré sú schopné fungovať bez poruchy aj za 80-100 tis. km. Dávajte pozor aj na stav zapaľovacích cievok a vysokonapäťových vodičov . Opotrebenie týchto komponentov ovplyvňuje aj spaľovanie.

12. Pokazený termostat

Ak na svojom aute pozorujete vyššiu spotrebu paliva, všímajte si ukazovateľ teploty kvapaliny. Môže sa ukázať, že motor nedosiahne prevádzkovú teplotu. Táto porucha je najčastejšie spôsobená chybným termostatom , ktorý neustále smeruje chladiacu kvapalinu do tzv. veľký obeh. Nepretržité prúdenie vody cez chladič spomaľuje zahrievanie motora, čo je korigované väčším vstrekovaním paliva do spaľovacích komôr. Štartovanie motora je moment, kedy auto spotrebuje najviac paliva. Výmena termostatu vráti spaľovanie do normálu, alebo aspoň zreteľne uspí.

Ktorý z týchto dôvodov je zodpovedný za zvýšenie spotreby paliva vo vašom aute? Alebo to bolo spôsobené viacerými faktormi? Len jedna návšteva stránky vám umožní odstrániť väčšinu indícií.