Hlavná stránka Blog Novinky Zadrhá motor pri akcelerácii? Skontrolujte, čo môže byť príčinou

Zadrhá motor pri akcelerácii? Skontrolujte, čo môže byť príčinou

24. 02. 2023
|
Kategória Novinky
Stlačíte plyn a motor sa dusí, zastavuje alebo reaguje oneskorene? Toto rozhodne nie sú bežné príznaky. Príčiny zhasnutia motora môžu mať samozrejme rôzny pôvod, no ak sa tak deje najmä pri akcelerácii, pátranie po vinníkovi je o niečo jednoduchšie. Skontrolujte, aké sú najčastejšie príčiny nerovnomerného chodu motora pri akcelerácii.

Zasekávanie motora pri akcelerácii je rušivé, pretože sťažuje vykonávanie základných manévrov. Neistá prevádzka jednotky pri predbiehaní alebo zaraďovaní sa do premávky spôsobuje, že používanie vozidla je nebezpečné. Problém je v tom, že tento typ poruchy väčšinou postupne narastá a mnohí vodiči si na tento stav zvyknú. V niektorých prípadoch je možné plynulo zrýchľovať jemným zošliapnutím plynového pedálu, no problém to samozrejme nerieši. V dobre fungujúcom aute by sa stlačenie akcelerátora na dosku malo stretnúť s okamžitou a adekvátnou odozvou motora



Prečo sa auto pri zrýchľovaní dusí?
Ak sa motor dusí a zastavuje iba pri veľkom zaťažení, stojí za to pozrieť sa na prvky zodpovedné za dodávku paliva. Ak nie je do spaľovacích komôr privádzané správne množstvo zmesi vzduchu a paliva, nebude možné dosiahnuť vysoký krútiaci moment. Závada môže súvisieť aj s neefektívnym spaľovaním paliva, čo by naznačovalo poruchu zapaľovacieho systému benzínového motora. Aké sú najčastejšie príčiny dusenia motora po silnejšom stlačení plynového pedálu?

Porucha prietokomeru alebo lambda sondy
Prvým podozrivým z hrubého chodu motora je zvyčajne prietokomer . Toto je prvok zodpovedný za meranie vzduchu prúdiaceho cez sací systém. Na základe údajov z prietokomeru sa vyberie podiel paliva tak, aby sa získal stechiometrický pomer, t. j. taký, pri ktorom sa zmes úplne spáli. Optimálny stechiometrický pomer pre benzínový motor je 14,4 kg vzduchu na 1 kg paliva. Nesprávna indikácia prietokomeru, snímača MAP alebo lambda sondy umiestnenej vo výfukovom systéme môže spôsobiť, že ovládač motora nezvolí vhodnú dávku paliva. Efekt je napr. zastavenie motora alebo zhasnutie motora počas akcelerácie.

Porucha palivového čerpadla
Na poruchu palivového čerpadla poukazujú aj problémy s dynamickou akceleráciou či vytáčaním motora do vysokých otáčok . Zadreté alebo opotrebované čerpadlo nie je schopné dodať správnu dávku paliva na pohon motora v čase najväčšieho dopytu. Nie je ťažké uhádnuť, že najväčší momentálny dopyt po palive je v momente otvorenia na plný plyn . Zaujímavosťou je, že auto s poškodeným palivovým čerpadlom dokáže bezchybne fungovať aj pri menšom zaťažení, napríklad pri jemnom zaobchádzaní s plynovým pedálom a skorým radením. Postupom času sa však tieto príznaky zhoršujú a môžu sa objaviť ďalšie problémy, ako napríklad:
  • zhasínanie a zasekávanie motora,
  • dočasná strata výkonu pri jazde konštantnou rýchlosťou,
  • trhanie motora pri jazde na nerovnom teréne,
  • ťažké naštartovať motor.
Príznakom zadretého palivového čerpadla je aj nepríjemný hluk vychádzajúci z oblasti zadných sedadiel.

Zanesené automobilové filtre
Podobné príznaky spôsobujú opotrebované alebo upchaté palivové a vzduchové filtre . Nedostatok jednej z dvoch zložiek zmesi vzduchu a paliva môže tiež spôsobiť zhasnutie motora počas akcelerácie. Podobné problémy sa často vyskytujú v zime, keď parafín v motorovej nafte kryštalizuje a upcháva palivový filter. Na druhej strane silne zanesený vzduchový filter nielenže zníži výkon motora, môže poškodiť aj citlivý platinový snímač prietokomeru, čo situáciu len zhorší.

Nečistoty a hrdza v palivovej nádrži
Ak problémy so zhasínaním motora pretrvávajú, oplatí sa skontrolovať stav palivovej nádrže . Nečistoty alebo čiastočky hrdze nahromadené na jej dne môžu tiež spôsobiť problémy s prevádzkou jednotky. Prípadné nečistoty by sa samozrejme mali usádzať na filtri, no ak ich je priveľa, môžu sa dostať ďalej a prekážať pri chode vstrekovacieho systému. V tomto prípade nestačí len výmena filtra - musíte tiež vyčistiť alebo vymeniť nádrž.

Zmrazené palivo
V prípade dieselových áut má veľký význam palivo. Treba pripomenúť, že od začiatku apríla do konca septembra je na staniciach ponúkaná letná motorová nafta, ktorá môže zamrznúť aj tesne pod 0 stupňov Celzia. V zime je preto potrebné tankovať zimnú motorovú naftu, ktorej teplota pri upchatí studeného filtra je -22 stupňov Celzia. Spôsob, ako sa vyhnúť zamrznutiu paliva a vyzrážaniu parafínu, je aj pridanie depresantu do nádrže , t. j . prostriedku, ktorý zabraňuje gélovateniu nafty. V prípade benzínových motorov podobný problém neexistuje, pretože benzín nezamrzne až do -45 stupňov Celzia.

Opotrebované zapaľovacie sviečky, káble alebo zapaľovacie cievky
Častým dôvodom problémov s chodom motora je opotrebovanie systému zapaľovania. Opotrebované zapaľovacie sviečky nie sú schopné vytvoriť dostatočne silný elektrický oblúk, zatiaľ čo opotrebované zapaľovacie drôty a cievky neposkytujú správne napätie. Opotrebenie zapaľovacej sviečky môže urýchliť nadmerná spotreba oleja v spaľovacích komorách alebo prevádzka motora na autoplyn, teda suché palivo. Klasické zapaľovacie sviečky by sa mali meniť každých 30-40 tisíc km. no pri autách s plynoinštaláciou sa odporúča tento interval skrátiť aj na polovicu. Platinové a irídiové zátky vydržia oveľa dlhšie , čo môže vydržať až 100 000 hodín. km.

EGR ventil
Prvok, ktorý dokáže motor pri veľkom zaťažení zadusiť, je EGR ventil . Systém recirkulácie výfukových plynov je zodpovedný za umožnenie opätovného spálenia časti výfukových plynov, čo vedie k ich očisteniu od škodlivých zlúčenín, napríklad oxidov dusíka.  Aby však systém neobmedzoval výkon motora, EGR ventil by sa mal zatvárať v momentoch najväčšieho zaťaženia motora, aby do spaľovacích priestorov prúdil len čistý, kyslíkom nasýtený vzduch. Ak je však EGR zaseknutý otvorený, motor sa môže pri silnejšom otvorení škrtiacej klapky udusiť alebo stratiť výkon.

Bez kompresie
Veľa cenných informácií o motore poskytne meranie kompresie. Nedostatok správneho tlaku vo valcoch dokazuje, že komory sú netesné. Ak je slabý výkon motora sprevádzaný vysokou spotrebou oleja, môže dôjsť k zaseknutiu alebo opotrebovaniu piestneho krúžku . V prvom scenári by po výmene motorového oleja a prepláchnutí mali krúžky získať vôľu a utesniť piesty. Ak to však nepomôže, motor môže byť opotrebovaný a potrebuje generálnu opravu. Aby ste sa uistili, či je únik v hlave alebo spodnej časti motora, stojí za to urobiť tzv olejový test. Dôvodom nedostatočnej kompresie motora je v mnohých prípadoch poškodenie tesnenia hlavy.  Ak dôjde k porušeniu tesnenia v oblasti priechodu chladiacej kvapaliny, z výfukového potrubia bude vychádzať biely dym a v expanznej nádrži sa môžu objaviť stopy oleja. Stav tesnenia hlavy môžete skontrolovať pomocou testera tesnosti tesnenia hlavy . Ktorá z vyššie uvedených porúch je príčinou nesprávneho chodu motora vo vašom aute? Predtým, ako pôjdete k mechanikovi, stojí za to skontrolovať chybové kódy sami pomocou diagnostického rozhrania. Možno stačí vymeniť filter alebo niektorý zo snímačov. Ak to však nepomôže, opravu neodkladajte. Strata výkonu motora alebo nerovnomerná prevádzka môže viesť k nebezpečnej jazdnej situácii.